Berlingske Business

B&O-aktien brager gennem lydmuren efter Automotive-salg

Bang og olufsen
Overskrift
Foto:
 

Bang & Olufsen er den helt store højdespringer på fondsbørsen i København, efter at selskabet har meddelt, at det frasælger sin Automotive-division, der tjener sine penge på lydudstyr til biler.

Aktien stiger med 33 pct. til 66,50 kr. efter offentliggørelsen af aftalen, der sikrer det Struer-baserede selskab en forudbetaling på knap 1,2 mia. kr. samt løbende licensbetalinger over 20 år. Selskabets markedsværdi er blevet forøget med mere end 700 mio. kr. oven på nyheden.

bogo

- Det er umiddelbart lidt overraskende, at B&O sælger Automotive. Det virker også til at være en høj pris - det er to gange, hvad divisionen solgte for sidste år. Kigger man på det samlet, er det en betydelig forudbetaling og en løbende licensaftale, som de ser ud til at have stor tiltro til. Hvis man tager både det kortsigtede og det langsigtede med, svarer det til hele markedsværdien af B&O, siger Jesper Christensen, der følger Bang & Olufsen som analytiker hos Alm. Brand Markets, til Ritzau Finans.

/ritzau/FINANS

Bang & Olufsens koncernchef Tue Mantoni

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen