Berlingske Business

Blodrødt regnskab fra B&O

B&O
Foto:

B&O leverer et blodrødt årsresultat, som dog ligger inden for selskabets udmeldte forventninger og lægger op til et væsentligt bedre driftsresultat i det kommende regnskabsår.

Det har været et hårdt år for B&O, som dog ser en smule lysere på det kommende regnskabsår.

Nettoresultatet efter regnskabsåret 2012/2013 ligger i tråd med forventningerne - et minus på 160 millioner kroner, mens resultatet af den primære drift er dårligere end markedets forventninger - minus 188,2 millioner - men inden for det interval, selskabet meldte ud ved sidste nedjustering.

Struer-virksomheden omsætter for 2,8 milliarder kroner, hvilket er seks procent dårligere end året før, men inden for de udmeldte forventninger.

B&O har været hårdt udfordret af den økonomiske krise og forbrugernes tilbageholdenhed med forbrug særligt i de dyrere prisklasser.

»Det positive bidrag fra de succesfulde lanceringer af mange nye og innovative produkter blev mere end opvejet af fortsat udfordrende markedsforhold i Europa, kombineret med kortsigtet, negativ effekt på omsætningen efter opsigelse af urentable forhandlere og overtagelse af distributionen i Kina,« skriver B&O i selskabsmeddelelsen.

Selskabet er midt i en transitionsproces, som efter planen fortsætter til og med næste regnskabsår. Udflytning af tv-produktionen til Tjekkiet, samt af marketingafdelingen til København har ført til fyringer i hjembyen Struer og har skabt voldsom utilfredshed blandt medarbejderne. Fællestillidsmand Karsten Hansen rettede tidligere på sommeren i Berlingske Business en skarp kritik mod topchef Tue Mantoni for at ikke at have levet op til de løfter han gav ved tiltrædelsen i regnskabsåret 2010/2011. 

Med regnskabet varsler B&O en slankning af produktporteføljen og sige farvel til en række gamle kendinge, som ikke længere kan betale sig at producere.

»Baseret på succeserne med nyligt lancerede produkter og en stærk roadmap for nye produkter inden for de næste 12-18 måneder har Bang & Olufsen besluttet at reducere kompleksiteten i produktporteføljen gennem terminering af et antal ældre, urentable produkter på tværs af samtlige produktområder,« skriver selskabet.

For B&O handler det kommende år om at kunne levere nogle pænere tal i den næste årsrapport.

»Hovedfokus for året bliver at fortsætte med at bygge en stærk base, som vil forberede Bang & Olufsen til fremtidig vækst, samtidig med at der sikres en betydelig forbedring af de økonomiske resultater,« skriver B&O, som forventer en "væsentligt forbedret" driftsmargin og en stigende bruttoavance i forhold til det netop afsluttede regnskabsår.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen