Berlingske Business

Bliv nu lidt længere: Kineserne skal lokkes til et par dage ekstra

Tursiotter
De fleste kinesiske tursiter ser Danmark som en del af en samlet pakke - »beiou siguo« - der dækker over Nordens fire lande. Derfor fylder Danmark isoleret set ikke meget i deres bevidsthed. Foto:

Løstsiddende pengepunge og stigende rejselyst gør den voksende kinesiske middelklasse til en attraktiv målgruppe for den danske turistbranche. Men kinesere drager hurtigt videre til andre lande, som snupper en stor del af gevinsten.

En ung mand med dun på overlæben bliver gennet frem i forreste geled. Imens vender resten af den kinesiske turistgruppe sig bort fra Berlingskes udsendte og retter straks kameraer, mobiler og selfiestænger tilbage mod Amaliehaven og Operaen på den anden side af Københavns inderhavn.

»Ja, jeg taler engelsk. Men jeg har ikke tid til spørgsmål. Vi har kun to timer. Og vi har allerede været her i et kvarter,« siger han og stritter i sine sneakers for at følge med forsamlingen, som hastigt har bevæget sig forbi springvandet og ind på Amalienborg Slotsplads. Han når dog lige at fremstamme, at gruppen skal til Berlin.

Turisterne KBh

Selv om to timers ophold hører til sjældenhederne, ligger tidsforbruget for kinesiske turister i København og Danmark i den lave ende. Det samme gør antallet af kinesere i forhold til traditionelle grupper som tyskere, svenskere og nordmænd. Men med et svulmende rejsemarked og et stort dagligt forbrug er Kinas turister alligevel en attraktiv målgruppe for den danske turistbranche.

»Kina er verdens største udrejsemarked og rundede sidste år 109 millioner udrejser. Stigende velstand og øget villighed til at bruge tid og penge på at rejse gør Kina til et marked med et stort potentiale. Det betyder også, at konkurrencen om de kinesiske turisters opmærksomhed og gunst er stor,« siger Signe Jungersted, markedsudviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Her er hun blandt andet projektleder for enheden Chinavia, hvor København sammen med Göteborg, Stockholm og Helsinki arbejder målrettet på at tiltrække de kinesiske turister til Skandinavien. I det næste årti forventer organisationen et regulært boom i markedet, hvor 25 millioner kinesere hvert eneste år vil tage kufferten i hånden og rejse ud for første gang i deres liv. Og allerede nu begynder effekten at kunne mærkes.

Tocifrede vækstrater

Ligesom mange andre europæiske byer har København de seneste mange år oplevet to­cifrede vækstrater i kinesiske overnatninger. I Danmark fordeler de sig nogenlunde ligeligt mellem oplevelse og forretning, men begge typer rejsende bliver altså kun kort­varigt i landet.

21BUSkinoejsere.jpg

Ifølge Chinavias undersøgelser har godt to ud af tre kinesiske turister højst afsat to overnatninger i det danske. Langt de fleste kommer til Danmark som en del af en grupperejse og drager i 95 pct. af tilfældene videre til andre lande i Europa.

»Kinesiske rejsebureauer og brochurer refererer ofte til »beiou siguo« – hvilket betyder Nordens fire lande – som en samlet rejsedestination. I forhold til det kinesiske marked er vi således del af et samlet produkt,« siger Signe Jungersted.

Samme forklaring lyder fra Flemming Bruhn, økonomisk direktør i VisitDenmark. Her har man et mål om at få kineserne til at blive længere, men kinesernes normalt korte ferier på højst otte til ti dage er en udfordring.

»Når de så bruger for eksempel tre dage i de norske fjorde, et par dage i Finland og også lige vil runde Sverige, ender det mange gange med bare en enkelt overnatning i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Kan vi påvirke kinesiske turoperatører til i snit at have 1,5 overnatninger, er det jo i sig selv en stigning på 50 pct.«

danskekyster

Med et dagligt forbrug på 1.762 kr. kan det nemlig godt betale sig at holde lidt længere på de kinesiske turister. Til sammenligning bruger Danmarks største turistgruppe, tyskerne, 455 kr. om dagen.

Lige så høje tal som kinesernes findes også hos gæster fra andre fjerne markeder, men netop Kinas frembrusende potentiale gør altså gruppen særligt interessant. Også selv om Kina i øjeblikket kun er det 16. vigtigste marked for Danmark, målt udelukkende på antallet af turister.

Alles kamp mod alle

Danmark kæmper ikke bare om kinesernes gunst med resten af Skandinavien, men hele Europa og reelt også andre oversøiske rejsemål. Derfor understreger både Signe Jungersted og Flemming Bruhn vigtigheden af at samarbejde om markedsføringen af både Danmark og resten af Skandinavien. Men det handler også om at fremhæve, hvor vi adskiller os fra vores naboer. Og en af metoderne er ifølge VisitDenmark at gøre opmærksom på resten af landet.

Ved at fortælle, at Danmark er mere end Den Lille Havfrue og en shoppingtur på Strøget håber VisitDenmark, at den ekstra overnatning kan foregå et sted uden for hovedstaden, hvor ni ud af ti kinesiske overnatninger i øjeblikket finder sted.

11BUSAgerholm.jpg

På længere sigt kan steder som Legoland og måske Vesterhavet eller Aarhus som kulturby lokke kinesiske turister til, forklarer Flemming Bruhn. Men foreløbig er det Odense, som VisitDenmark ser som det primære trækplaster uden for København.

»Det kan lyde gammeldags, men i Kina markedsfører vi os stadig som eventyrets land. Danmark har H.C. Andersen, og ham kender de i Kina,« siger Flemming Bruhn.

H.C. Andersen som lokkemad

Samme toner lyder fra Thomas Kastrup, forretningschef i Destination Fyn, der arbejder på at lokke turisterne til Odense:

»H.C. Andersen fylder paradoksalt nok mere, jo længere fra Danmark turisterne kommer. Selv om vi stadig ikke har mange kinesiske overnatninger, er det et udviklingsprojekt for os, og vi vil gerne have vores del af den kage, der hedder kinesisk turisme« siger han

En kommende Zentropa-film om H.C. Andersen skal i 2017 også distribueres i Kina, og med den håber Destination Fyn at fange endnu en bølge af kinesiske turister og tage dem i hånden til filmens lokationer. Desuden arbejder regionen på andre H.C. Andersen-produkter rettet mod det kinesiske marked. Lige fra rundvisninger til eventyrlige bryllupper.

Grækenlandturister

For at nå målet har Destination Fyn blandt andet ansat en projektleder med kinesisk baggrund. Dermed følger organisationen nogle af de anbefalinger, som man finder i flere af Chinavias rapporter om det kinesiske rejsemarked.

Hvor kineserne især er tiltrukket af Skandinaviens rene, grønne og afslappede profil, skræmmes de nemlig bort af manglende information på kinesisk. Chinavia an­befaler derfor især at profilere sig digitalt med kinesiske hjemmesider, apps og fremstød på sociale medier, hvor Kina har verdens største internetbefolkning.

Ifølge VisitDenmark vil også flere områder med gratis wifi være vigtigt for turisternes tryghed og kunne give en selv­forstærkende effekt, når informationer, billeder og film deles på nettet. Og selv med mere lavpraktiske elementer kommer man langt, mener organisationen.

»Vi skal gøre det lettere for kineserne, når de kommer. Kinesisk skiltning og velkomst i lufthavnen, et lille hjørne med asiatisk morgenmad på hotellet, sikre at kinesiske betalingskort virker i butikkerne, og at højttalerne i Magasin og Illum annoncerer på kinesisk. Det er alt sammen noget, der gør det mere attraktivt at blive i Danmark lidt længere,« siger Flemming Bruhn fra VisitDenmark.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen