Berlingske Business

Black Friday tog toppen af julehandlen

Julegavein
Denne form for trængsel og alarm har de danske butikker kigget langt efter i år. Foto:

Julehandlen er en skuffelse i år for tøj- og skobutikkerne, mens isenkramkæderne har mindre vækst end sidste år. Dansk Detail peger på, at danskerne havde den store tegnebog fremme til Black Friday i november, og at det har haft en skadelig effekt på julehandlen.

Forretningerne har i den grad savnet trængsel og alarm i år. Julegavefesten er udeblevet, og danskerne har beholdt plastikkortene i lommen i december måned, skriver Jyllands-Posten.

Mere end 60 pct. tøj- og skoforretninger har haft en lavere omsætning end sidste år, og i en tredjedel af butikkerne er omsætningen faldet med mere end 6 pct., viser en rundspørge foretaget af Dansk Detail, som har ringet til 115 butikker over hele landet mandag middag.

-RET

»Det er slet ikke blevet den julehandel, som vi havde forventet. Vejret betyder meget, og den meget milde vinter har medført, at der ikke er blevet solgt mange vinterfrakker og støvler,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail og tilføjer:

»Der er heller ingen tvivl om, at mange har købt julegaverne på Black Friday.«

USA

Omsætningen på Black Friday satte rekord og var for første gang højere end på de travleste dage i december. I løbet af den seneste uge har flere butikker og varehuse reklameret med tilbud og rabatter på helt op til 30 pct., hvilket også er en indikator på, at julesalget ikke går som ønsket. Imerco har mærket en vækst på 3-4 pct. i julehandlen, hvilket ikke nærmer sig Imercos julevækst fra sidste år, som lå på 10 pct.

Kop og Kande har i år haft en vækst i omsætningen på 8 pct., men isenkrammerkæden er ikke oppe og ringe over årets julehandel, hvor væksten i forhold til sidste år, kun ligger på 3 pct., hvilket er mindre en sædvanligt.

21BUSPix1-diamanter-155039.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen