Berlingske Business

Black Friday og mobilbetalinger slår alle rekorder på nettet

Billede
Mængden af betalinger online ligger 20 procent over niveauet ved sidste års Black Friday (Foto: Jonas Vandall / Scanpix) Foto:

Man skal ikke lade sig narre, hvis køerne ved de danske butikker ikke er så lange i år, som de plejer at være på Black Friday. I dag storshopper de danske forbrugere nemlig varerne på nettet.

Netbutikken Boozt startede sit Black Friday-udsalg kl. 22 torsdag aften, og siden da har så mange kunder besøgt onlineportalen, at hjemmesiden gik ned fredag formiddag. Alligevel melder selskabet om et stigende salg på omkring 200 procent i forhold til Black Friday sidste år,

Da interessen var størst hos Elgiganten lidt over midnat, klikkede ca. 65.000 danskere sig ind på hjemmesiden. Kl. 8.00 fredag morgen havde danskerne købt mere end 1.800 fladskærme, over 1.600 bærbare PC’er og 2.000 højttalere.

Samme melding lyder hos konkurrenten Power, der har fordoblet antallet af besøgende siden sidste års Black Friday. I løbet af dagen har Power solgt for otte gange mere, end forhandleren normalt gør på en »rigtig god salgsdag«, lyder det.

Legetøj er et af de produkter, der var spået stor efterspørgsel efter på Black Friday - og det kan man mærke hos Geppel Legetøj.

»Det er gået amok, og vi kan næsten ikke følge med. Vi har foreløbig solgt for 48 procent mere på nettet end på en god dag, og vi er næsten løbet tør for Lego, som er det største salgshit. Det slår simpelthen alle forventninger,« siger ejeren Lars Nybjerg.

pix-Sort fredag

Hos Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, har man haft stårnhøje forventninger til den store shoppedag. Men alt tyder på, at det bliver overgået af virkeligheden.

»Vi må bare sige, at særligt på nettet har både forbrugere og butikker i høj grad taget Black Friday til sig,« siger administrerende direktør, Niels Ralund.

Eksplosion i mobilbetalinger

Direktøren for betalingsudbyderen Clearhaus, Claus Christensen, bekræfter tendensen.

»Mængden af betalinger online ligger 20 procent over niveauet ved sidste års Black Friday, så alt tyder på en rekord,« siger han.

I år er det endvidere værd at bemærke, at de danske forbrugere i stigende grad betaler med mobilen.

»Black Friday i år tegner til at slå alle rekorder for MobilePay Online,« siger Mark Wraa-Hansen, der chef for MobilePay.

black 3

Ved middagstid lå de mobile betalinger fra webshops mere end 500 procent over niveauet fra sidste års Black Friday. Niveauet er samtidig mere end 1000 procent over den normale daglige brug af MobilePay til onlinehandel, oplyser Mark Wraa-Hansen.

»Hen over natten faldt niveauet noget, men fra morgenstunden hamrede det igen op til endnu højere niveauer, så vi ved 7.30-tiden lå omkring 700 procent over både sidste års Black Friday og en normal dag i november i år,« siger han.

Black Friday

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen