Berlingske Business
09:19Svenskere forsinker købet af Nets - tilbudsperiode forlænges

Black Friday og mobilbetalinger slår alle rekorder på nettet

Billede
Mængden af betalinger online ligger 20 procent over niveauet ved sidste års Black Friday (Foto: Jonas Vandall / Scanpix) Foto:

Man skal ikke lade sig narre, hvis køerne ved de danske butikker ikke er så lange i år, som de plejer at være på Black Friday. I dag storshopper de danske forbrugere nemlig varerne på nettet.

Netbutikken Boozt startede sit Black Friday-udsalg kl. 22 torsdag aften, og siden da har så mange kunder besøgt onlineportalen, at hjemmesiden gik ned fredag formiddag. Alligevel melder selskabet om et stigende salg på omkring 200 procent i forhold til Black Friday sidste år,

Da interessen var størst hos Elgiganten lidt over midnat, klikkede ca. 65.000 danskere sig ind på hjemmesiden. Kl. 8.00 fredag morgen havde danskerne købt mere end 1.800 fladskærme, over 1.600 bærbare PC’er og 2.000 højttalere.

Samme melding lyder hos konkurrenten Power, der har fordoblet antallet af besøgende siden sidste års Black Friday. I løbet af dagen har Power solgt for otte gange mere, end forhandleren normalt gør på en »rigtig god salgsdag«, lyder det.

Legetøj er et af de produkter, der var spået stor efterspørgsel efter på Black Friday - og det kan man mærke hos Geppel Legetøj.

»Det er gået amok, og vi kan næsten ikke følge med. Vi har foreløbig solgt for 48 procent mere på nettet end på en god dag, og vi er næsten løbet tør for Lego, som er det største salgshit. Det slår simpelthen alle forventninger,« siger ejeren Lars Nybjerg.

pix-Sort fredag

Hos Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, har man haft stårnhøje forventninger til den store shoppedag. Men alt tyder på, at det bliver overgået af virkeligheden.

»Vi må bare sige, at særligt på nettet har både forbrugere og butikker i høj grad taget Black Friday til sig,« siger administrerende direktør, Niels Ralund.

Eksplosion i mobilbetalinger

Direktøren for betalingsudbyderen Clearhaus, Claus Christensen, bekræfter tendensen.

»Mængden af betalinger online ligger 20 procent over niveauet ved sidste års Black Friday, så alt tyder på en rekord,« siger han.

I år er det endvidere værd at bemærke, at de danske forbrugere i stigende grad betaler med mobilen.

»Black Friday i år tegner til at slå alle rekorder for MobilePay Online,« siger Mark Wraa-Hansen, der chef for MobilePay.

black 3

Ved middagstid lå de mobile betalinger fra webshops mere end 500 procent over niveauet fra sidste års Black Friday. Niveauet er samtidig mere end 1000 procent over den normale daglige brug af MobilePay til onlinehandel, oplyser Mark Wraa-Hansen.

»Hen over natten faldt niveauet noget, men fra morgenstunden hamrede det igen op til endnu højere niveauer, så vi ved 7.30-tiden lå omkring 700 procent over både sidste års Black Friday og en normal dag i november i år,« siger han.

Black Friday

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen