Berlingske Business

Biva kæmper for livet: Konkursbegæring indgivet

Biva
Biva, der nu er et online-møbelhus, er gået konkurs. Bag tæppet arbejdes der dog, ifølge Berlingskes oplysninger på en løsning for selskabet. Foto:

Møbelkæden Biva er blevet begæret konkurs, men bag kulisserne arbejdes der på en løsning for at redde selskabet, erfarer Berlingske.

Møbelkæden Biva har levet en tumultarisk tilværelse, efter stifterfamilien Johansen solgte kæden i 2006. Udfordringerne er tilsyneladende ikke stoppet, og Ekstra Bladet kunne her til aften skrive, at Biva er gået konkurs. Det bekræfter kurator Nicolai Dyhr fra Horten over for Berlingske.

Det er ellers blot ni måneder siden, at Biva, der i dag et online-møbelhus, fik ny kapital ind. Det skete, da IT-guruen og tidl. CEO i Huffington Post, Jimmy Maymann, trådte ind i ejerkredsen og ved samme lejlighed blev formand.

»Der et stort potentiale for med en fokuseret omnichannel strategi at gøre virksomheden skalérbar. Derfor går jeg nu ind i Biva, ikke kun med kapital men også med en del af min tid,« sagde Maymann ved den lejlighed.

Biva

Ifølge CVR-registeret ejer Maymann stadig 33,33-49,99 pct. af selskabet, men han stoppede som formand d. 27. december - altså dagen før, at Biva gik konkurs.

Hvad der konkret ligger bag konkursen er ukendt, men Biva havde ifølge det senest regnskab et underskud på 1,3 mio. kr. for sommeren 2015 til sommeren 2016. Selskabet har været lige på trapperne med sit regnskab for 2016-2017, men det er endnu ikke indleveret hos CVR.

Ifølge Berlingskes oplysninger arbejdes der dog lige nu på en løsning for Biva, hvilket kan involvere et salg. Det er muligt, at der bliver kommunikeret ud omkring dette allerede senere i aften, men det er usikkert.

»Vi forsøger at redde virksomheden og arbejdspladserne ved at sælge den, men mediernes omtale har desværre ført til, at flere købere har trukket sig,« skriver kurator Nicolai Dyhr i en SMS.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen