Berlingske Business

Biografkæmpe med vækstplaner

Palads
Nordisk film-biografen Palads. Foto: Torben Christensen

Det store biografcenter i Ørestad er kun et skridt på vejen for Nordisk Films Biografer, der både vil vokse herhjemme og i Norge og måske i Sverige og Finland.

Selv om John A. Tønnes har brugt både checkhæfte og kontraktfyldepennen flittigt det seneste års tid, så læner han sig ikke veltilfreds tilbage i direktørstolen i Nordisk Film Biografer, men har tværtimod flere vækstplaner – både herhjemme og i de øvrige nordiske lande.

»Vi er ikke færdige med at vokse i Danmark. Vi finder det interessant både at erhverve og bygge yderligere biografer,« siger den mangeårige biografdirektør i Nordisk Film, som i 1992 fik den stenrige og fondsejede Egmont-mediekoncern i ryggen.

Med et årligt salg på over seks millioner billetter og med 19.000 sæder fordelt på 18 biografer og biografcentre anslår Tønnes markedsandelen til 44 procent. Og han vurderer, at myndighederne ikke kræver konkurrencebegrænsninger, så længe væksten sker organisk eller ved mindre opkøb. Det har blandt andet været tilfældet det seneste års tid med åbningen af seks nybyggede biografsale i Næstved i marts sidste år og med mandagens overtagelse af et privatejet biografcenter med fire sale i Nykøbing Falster. Onsdagens nyhed om et stort, nybygget biografcenter ventes fra det tidlige 2015 at øge billetsalget med 500.000-600.000, og det kan bringe markedsandelen for Nordisk Film op imod 50 procent.

Eneste større konkurrent på landsplan er – efter købet af Kinopalæet i Lyngby og Dagmar Teatret i København fra Sandrew Metronome – tyskejede Cinemaxx med multibiografcentre på Fisketorvet samt i Aarhus og Odense. I Norge tog Tønnes og Nordisk Film i april et kvantespring med købet af Oslo Kino-kæden, og i forrige uge blev to biografer i Atlanterhavsbyen Ålesund føjet til.

Dermed ligger markedsandelen omkring 30 procent, men selv om Nordisk Film nu er størst på såvel det danske som det norske biografmarked, rækker ambitionerne videre, forklarer John Tønnes:

»Vi har fortsat vækstambitioner i Norge, og vi ser på mulighederne ud over Danmark og Norge. Vi opfatter det nordiske marked som ét selvstændigt marked, og vi er nødt til at have en vis størrelse, ellers bliver vi nemt mast af de internationale aktører i branchen.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen