Berlingske Business

Billigere sodavand har ikke udløst jobfest

Christina Hembo
Selv om salget af sodavand ifølge Bryggeriforeningen er steget med 8,5 procent siden i sommer, hvor afgiften på sodavand blev halveret, så har jobfesten endnu ikke meldt sin ankomst. Foto:

Salget af sodavand i Danmark er steget, efter afgiften er blevet lempet, men der er endnu inden jobeffekt.

Selv om salget af sodavand ifølge Bryggeriforeningen er steget med 8,5 procent siden i sommer, hvor afgiften på sodavand blev halveret, så har jobfesten endnu ikke meldt sin ankomst. Det skriver Børsen.

Når alle lempelser på afgifter til sodavand og øl er fuldt indfaset, vil lempelserne ifølge regeringens vækstplan resultere i et årligt tab på 600 millioner kroner til statskassen.

Foreløbig kan ingen melde om jobfest grundet sodavandssalg, skriver Børsen, men alligevel mener Bryggeriforeningens direktør Niels Hald, at vækstplanen virker efter hensigten.

Bacardi

»Når vi sælger mere, så skal der produceres mere, der skal distribueres mere og håndteres flere produkter i de danske butikker. Og det skaber mere økonomisk aktivitet og beskæftigelse på sigt,« siger han til avisen.

Også i Venstre glæder skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) sig over det øgede sodavandssalg i Danmark:

»Jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil slå positivt igennem på beskæftigelsen, når alle afgiftslettelserne er indfaset«.

Ifølge skatteminister Jonas Dahl (SF) er afskaffelsen af afgiften ikke »mirakelmedicin«, da sodavand i mange tilfælde fortsat vil være billigere i Tyskland.

»Forventningen er derfor også, at en afskaffelse af sodavandsafgiften vil have en effekt på grænsehandlen, men ikke, at det helt afskaffer grænsehandlen,« skriver skatteministeren i en mail til Børsen.

Billigere sodavand skal skabe job i Danmark

Han tilføjer, det var de borgerlige partier, der med Venstre i spidsen ønskede at afskaffe afgiften, og hæfter sig ved, at det »samlet set« lykkedes at lave en fornuftig vækstpakke, som kan gøre dansk økonomi til væksten og øge beskæftigelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen