Berlingske Business

Billigere bajere til studerende

pix-fad
Afgiftslettelserne på øl vil især komme de studerende til gode. Foto:

Studerende og arbejdsløse vil få mest ud af afgiftslettelserne, hvis altså priserne slår bredt i gennem.

Midt i en festivaltid - endda med udsigt til sol sidst på ugen og ferie for mange danskere - trådte afgiftslettelserne i kraft. Coop, Dansk Supermarked og flere danske detailkæder har allerede sat priserne ned på øl og sodavand, og slår det bredt i gennem, vil afgifterne kunne mærkes i pengepungen. Også lettelsen på øl, som kun er 15 procent i første omgang.

Med udgangspunkt i forbrugerundersøgelsen fra Danmarks Statistik har Sydbank fundet frem til, at jo lavere indkomst man har, jo større en del af forbruget går til øl. Studerende og arbejdsløse er derfor dem, som afgiftslettelserne vil gøre størst glæde hos. Specielt de studerende, hvis man måler på det procentvise forbrug.

»Man må forvente, at de lave indkomstgrupper indeholder en hel del studerende. Opdeler man forbrugerne efter socialøkonomisk status, så fremgår det tydeligt af forbrugerundersøgelsen, at studerende har et betydeligt større forbrug af øl i forhold til deres samlede forbrug end andre grupper,« siger Camilla Skovsbo Erichsen, forbrugerøkonom i Sydbank.

Men der er et men, skriver Sydbank. De Studerende skal nemlig lade mors bil stå og købe øllerne i Danmark, og de lavere afgifter skal slå i gennem på priserne på øl på cafeer og diskoteker, før de for alvor får gavn af afgiftslettelsen.

Forbrug på øl som andel af samlet forbrug, fordelt på socialøkonomisk status

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen