Berlingske Business

Billige udlændinge sparer danskere for 13.000 kr. om året

24BUSMarcus-Monazam#2.jpg
Marcus Monazam har været i Elgiganten siden 1998, og han har fra første række oplevet de store prisfald på elektronik – blandt andet på mikrobølgeovne, som han her er ved at sælge. Foto: Sara Gangsted

Alt fra legetøj til avanceret elektronik produceres til lave priser uden for Danmarks grænser. Det er med til at holde priserne på vores varer nede og sparer hvert år en gennemsnitlig familie for 13.000 kr. Men kan det blive ved?

»Elektronik har aldrig været billigere. Det er helt sindssygt.«

Butikschef Marcus Monazam går med raske skridt ned gennem Elgiganten i Glostrup, mens han fortæller om priserne på elektronik i gamle dage. Dengang, hvor Elgiganten havde enormt lange køer, fordi de havde et fladskærmsfjernsyn til 20.000 kroner, og dengang hvor ruderne i indgangsdørene blev trykket ind af prisbevidste kunder, der ville have en fax-maskine til 2.000 kroner.

»Det første fladskærms-TV, jeg solgte, kostede 100.000 kroner. Det var til en ung gut, der spurgte, om det kunne hænge i loftet. Det kunne det godt, sagde jeg, og så købte han det,« siger Marcus Monazam, da han drejer om et hjørne og sætter kursen mod butikkens endevæg.

Væggen er tapetseret med helt tynde fladskærms-TV med en smal ramme. Marcus Monazam stopper ved en model fra Samsung, der viser et stillbillede af en europæisk storby. Krystalklart.

»Nu kan du få sådan et her på 50 tommer for 4.000 kroner,« siger elektronikkøbmanden og gestikulerer op mod fjernsynet. »Det er hamrende billigt.«

Nogen ville indvende, at Marcus Monazam kalder sine fjernsyn billige. Han lever jo af at sælge dem. Men hvis man spørger i Dansk Erhverv, er der ganske rigtigt noget om snakken. Beregninger, som erhvervs-organisationen har foretaget, viser nemlig, at priserne på en række varer, der fortrinsvis produceres i udlandet, er helt frakoblet de almindelige prisstigninger. Og at disse varer alene giver en dansk kernefamilie en besparelse på 13.000 kroner i forhold til i 2005.

»Det er en sjov måde at vise, hvordan erhvervslivet på mange måder også bidrager til velfærd. Det, at vi har nogle virksom-heder, der handler internationalt, er på mange måder en overset velfærdsgevinst,« siger Mira Lie Nielsen, der er chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Made in China

Mira Lie Nielsen og Dansk Erhverv har set på globaliseringens effekt på en række varegruppers priser. Udgangspunktet har været, hvad de forskellige varer kostede i 2005, og hvad disse samme varer ville have kostet i dag, hvis de havde fulgt det generelle pris-niveau.

Det er de helt klassiske made in China-produkter som elektronik, påklædning og legetøj, Dansk Erhverv har kigget på: Beklædning, sko, computere, fjernsyn og personlig pleje.

For computere og lignende gælder det faktisk, at priserne i dag er faldet så meget, at de nu er nede i en tredjedel af prisen i forhold til, hvis de havde fulgt de generelle pristendenser.

»Vi har sådan set altid udnyttet de globale muligheder. I dag er det bare meget, meget tydeligt, fordi der er nogle produktions-omkostninger, der er anderledes andre steder, og det kan vi så nyde godt af,« siger Mira Lie Nielsen, der peger på opsvinget og den efterfølgende finanskrise som en af kernegrundene til, at der er tryk på prisfaldene i disse år.

»Lønninger steg meget op gennem de gode år, men da vi blev ramt at krisen, eskalerede udflytningen af arbejdspladser. Og den produktion, der er blevet tilbage i Danmark, er samtidigt ekstremt højproduktiv.«

Ikke til at komme udenom

Som Mira Lie Nielsen er inde på, er der langt fra noget nyt i, at varer produceres, hvor det er billigst. Ud over åbningen af Fjernøsten står murens fald og introduktionen af Østeuropa til kapitalismen som det stærkeste billede herpå.

I Sydbank understreger cheføkonom Jacob Graven også, at de økonomiske lærebøger ikke ligefrem skal skrives om på grund af globaliseringen, men at der ganske vist er sket meget de senere år.

»Det er ikke til at komme udenom. Det har været meget synligt i mange år, at vi har haft en stigende globalisering. At en flok lande er kommet med, og at vi derfor kan producere billigere, har haft en klar effekt på prisdannelsen i Danmark,« siger han.

Globaliseringen har dog også tilvejebragt andet end billige fjernsyn i Danmark. En af de stærkeste konsekvenser har været udflytningen af produktionsarbejdspladser.

»Det er klart, at der er nogle mennesker, der har mistet jobbet som en konsekvens af globalisering. Omvendt så viser prisbesparelserne også, at fordelene for Danmark er meget synlige. Vi sparer faktisk rigtig mange penge, og de penge bruger vi på noget andet, som skaber flere arbejdspladser,« siger Jacob Graven.

Hoppet er sket

Tilbage i Elgiganten i Glostrup kan Marcus Monazam mærke prisfaldene på driften. Han skal sælge flere fjernsyn i dag end for ti år siden for at få forretningen til at løbe rundt. Men det er nu ikke det store problem, fortæller han.

»Vi har mange kunder. De har måske haft et fjernsyn på 32-tommer, som de opgraderer til et på 50, og så rykker de det gamle ind til børnebørnene eller ud i sommerhuset. I gamle dage var et TV jo en livsinvestering, som man sparede op til i flere år. Sådan er det ikke længere,« siger han.

Men som Marcus Monazam står ved siden af fjernsynet, der er meget større, end det første, han solgte, og kun koster en tyvendedel af prisen, tænker han også på, hvor grænsen går.

»Vi har nået et punkt, hvor jeg spørger, hvor meget mere det kan falde? De mennesker, som laver dem, skal jo også have løn, og der er også nogle importører, der skal tjene penge. Hver gang jeg ser, at priserne falder, så bliver jeg overrasket og tænker, kan det virkelig fortsætte?«

Det kan det meget vel, lyder svaret fra bankøkonomerne. Men nok ikke i samme tempo. I takt med at mere produktion rykker til et givent land, udvikler økonomien sig også med dertil hørende tryk på lønningerne, men verden er som bekendt stor, påpeger Mikael Olai Milhøj, makroøkonom i Danske Bank.

»Der er stadig lande, der konkurrerer meget på prisen. Nogle afrikanske lande er også begyndt at blive bedre integreret i verdenshandelen, så her er der mulighed for at få lavet nogle billige produkter,« siger han.

Den udlægning møder opbakning hos Jacob Graven fra Sydbank. Han mener også, at der stadig er mere at hente på globaliseringsfronten, men at vi nok skal vende os til, at det går i et lavere tempo.

»Kina, Indien og Østeuropa har vi været igennem, og det var det store hug, som nu er integreret. Det har åbnet nogle muligheder, men det er mindre oplagt, at der er flere store økonomier tilbage, som kan inddrages,« siger Jacob Graven.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen