Berlingske Business

Bilka ruster sig til discountkrig

Bilka
Foto:

Varehuset Bilka vil mindske priserne på en lang række produkter for at tage kampen op mod discountkæderne, der vinder markedsandele.

Der kan være godt nyt på vej til danskere, der holder af at gå på jagt efter billige, populære varer.

For i en tid hvor discountkæder som Lidl og Rema1000 gafler stadig flere kunder, ruster et af de traditionelle varehuse sig nu til at tage kampen op mod discountbutikkerne.

Bilka vil ifølge Jyllands-Posten sætte prisen ned på 1.000 af de mest solgte produkter for at matche priserne i lavprissektoren.

I Bilka, der har 18 varehuse landet over, forklarer kædedirektør Mark Nielsen, at det skal være med til at vise kunderne, at hypermarkedet har konkurrencedygtige priser på dagligvarer.

»Vi er udfordret af, at kunderne i kraft af vores store sortiment har en opfattelse af, at vi prismæssigt inden for dagligvarer ikke er på niveau med discountbutikker. Der bruger vi nu det nye koncept som våben,« siger Mark Nielsen til Jyllands-Posten.

Selv om de fem store discountkæder de seneste år har fået lokket flere kunder ind i butikken, og nu samlet kan mønstre en markedsandel på over 40 procent ifølge Jyllands-Posten, afviser Mark Nielsen over for avisen, at det nye initiativ sker, fordi Bilka-kæden er under pres.

Analysevirksomheden Retail Institute of Scandinavia vurderer ifølge Jyllands-Posten, at Bilka har en markedsandel på seks procent af det danske marked.

21BUSRema-1000.jpg

Varehuskæden Bilka har i længere tid set sig om efter nye måder at vinde markedsandele på. Planloven spænder, som sagerne står lige nu, nemlig ben for at kæden kan åbne flere butikker.

11BUSbilka-hylder-182946.jpg

I stedet har Bilka blandt andet forsøgt sig med at holde døgnåbent i en af kædens butikker i Field's i København.

Bilka drives af Dansk Supermarked, der udover varehuset har kæderne Føtex og Netto

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen