Berlingske Business

Bilimport-mastodont fik ridser i overskuddet i 2017

FILE PHOTO: Car manufacturers
Overskuddet faldt uvant for Skandinavisk Motor i 2017. Reuters/Jonathan Ernst

Skandinavisk Motor, der importerer og sælger biler for milliarder i Danmark, mutte se sig skuffet sidste år.

København. Skandinavisk Motor, der importerer og sælger autogiganten Volkswagens biler i Danmark, må notere sig en sjælden skuffelse i regnskabet for 2017.

Selskabet, der har for vane at kunne gnide sig i hænderne, når overskuddet bliver gjort op, oplevede nemlig et fald i resultatet sidste år på trods af, at salget steg.

»Ledelsens forventning til året udgjorde et resultat før skat på niveau med resultatet for 2016, hvilket primært blev begrundet i en forventning om et øget antal indregistrerede person- og varebiler og kun få fundamentale ændringer til de makroøkonomiske faktorer, fremgår det af regnskabet.«

»Set ved udgangen af året må det dog konstateres, at resultatet udviklede sig mindre positivt end forventet, hvilket primært kan henføres til afgiftsomlægningen i efteråret og en øget konkurrence i markedet begge forhold, der satte sit negative aftryk på avancerne,« skriver Skandinavisk Motor i sit regnskab for sidste år.

Selskabet, der ejes af Semler Gruppen, kunne notere sig, at omsætningen steg med mere end en halv milliard kroner til 8,8 milliarder kroner sidste år.

Men nettoresultatet dykkede med 50 millioner kroner - eller 16 procent - til 253 millioner kroner.

hedr
For abonnenter Dansk dur ikke

Skandinavisk Motor er hovedimportør af Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og motorcykelmærket Ducati i Danmark.

Og mens den store dieselskandale, der har omgærdet Volkswagen i årevis, ikke har rystet selskabet, kostede den politisk debat om afgiftssænkelser på biler sidste år et hak i tuden.

Snakken fik nemlig danskerne til at udskyde deres bilkøb.

»Afgiftsomlægningen i 2017 har haft en væsentlig negativ effekt på årets resultat, da der har været en periode med stilstand i salget af biler til alle typer af kunder.«

»Det er værd at notere sig, at Volkswagen i 2017 har øget deres markedsandel til 13,3 procent mod 11,8 procent i 2016 og derved udbygger førstepladsen på listen over de mest solgte bilmærker i Danmark,« skriver Skandinavisk Motor.

29BILHEDR-062108-512.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen