Berlingske Business

Bestseller-milliardærer har selskaber i skattely

pix-skat
Dan Friis og Allan Warburg fra Bestseller, der er nogle af Danmarks rigeste, har ifølge DR Nyheders oplysninger oprettet selskaber i skattely.  Foto:

Læk af fortrolige skatteoplysninger afslører, at Allan Warburg og Dan Friis fra Bestseller i Kina har personlige formueselskaber på de Britiske Jomfruøer

Medejerne af tøjgiganten Bestseller i Kina, Allan Warburg og Dan Friis, har oprettet selskaber i det caribiske skattely på de Britiske Jomfruører. 

Det afslører nye oplysninger, som er blevet lækket til DR Nyheder. Det drejer sig om 2,5 millioner fortrolige dokumenter, mails og kopier af pas. Det er langt fra Bestseller-milliardærerne, der er de eneste, der er nævnt i de oplysninger, som DR Nyheder har fået fingrene i. 

Navne på 100.000 ejere af anonyme selskaber og fonde i skattely skulle angiveligt være oplyst. I gennemgangen er DR stødt på mindst halvtreds danskere, der ejer selskaber i skattely. 

I princippet er det lovligt at oprette selskaber i skattely, men eksperter er mistænksomme. 

»Man kan bruge selskaberne til at snyde i skat på forskellige måder. Man kan også bruge dem til at holde kortene tæt til kroppen, fordi man ikke er forpligtet til at lave et regnskab,« siger Niels Johannesen, lektor ved Københavns Universitet og ekspert i skattely, til DR Nyheder. 

Under navnene Allan Warburg Limited og Dan Friis Holdings Limited oprettede de i 2001 hver deres holdingselskab. 

De to afviser over for DR Nyheder, at de med selskaberne snyder i skat.
 
»Vi har ikke haft nogen skattefordel af vores BVI-selskaber. Det kinesiske skattevæsen er fuldt ud informeret om vores virksomheds-setup. Vi betaler indkomstskat af vores skattepligtige indkomst i henhold til skatte-reguleringen i Kina,« skriver de i en mail til DR Nyheder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen