Berlingske Business

Bestseller får klø i Indien og Mellemøsten

Dubai shopping_biz
Shopping i stormagasin.... Foto:

Bestsellers forretninger i Indien og mange steder i Mellemøsten er voldsomt udfordret. Men ejeren Anders Holch Povlsen holder fast i de svære markeder.

Overskuddet hos Bestseller er for ringe, lyder det i dag fra selskabet. Det skyldes blandt andet tilbagegang i Sydeuropa, Indien og Mellemøsten.

Tidligere har der også været store problemer i Rusland, hvilket fik Bestseller til at trække sig. Men det kommer ikke på tale i Indien og Mellemøsten, fastslår Bestsellers ejer og topchef Anders Holch Povlsen i et interview med Berlingske Business.

Anders Holch Povlsen

Han afslører, at Bestseller har været nødt til at foretage nedskrivninger for cirka en halv mia. kroner det seneste regnskabsår, og det skyldes bl.a. problemer på det svære indiske marked.

"Vi har været nødt til at lave nogle værdireguleringer i vores indiske forretninger. For der har vi været udfordret," siger Anders Holch Polvsen.

Hvad har udfordret jer i Indien?

"Indien er et virkeligt spændende marked, hvor vi tror meget på fremtiden og investerer meget og ekspanderer en del, men vi betaler også nogle lærepenge, og det tager tid og kræfter at komme rigtigt på plads. Vi har en god organisation i Indien nu, og vi er i stor udstrækning stolt af vores butikker i Indien. Men det er ren pionerånd i Indien, der driver os frem, og der er stadig tale om en ekspansion, der koster penge," siger Holch Povlsen.

Bestseller

Så I forventer, at det bliver et dyrt, langt, sejt træk i Indien?

"Ja, det bliver et længere og sejere træk, end vi lige havde håbet på. Men det betyder ikke, at vi ikke stadig ser de samme gode muligheder og den samme spændende fremtid som tidligere. Det gør vi, og vi er stadig villige til at gøre vores bedste i Indien," siger Bestseller-ejeren.

Hvad er udfordringen i Mellemøsten for Bestseller?

"Udfordringen er, at de markeder, som i dag ligger underdrejet, det er de markeder, som vi selv tager os af. På de gode markeder i Mellemøsten har vi partnere, som har tjent pengene. Så vi har været lidt uheldige. Om det har været Jordan, Libanon, Egypten, Syrien. eller Bahrain. Alle de steder, hvor der har været vanskeligt, der har vi haft butikkerne selv. I Saudi Arabien og Dubai, der har vi haft partnere. Så vi har selv taget skraldet i Mellemøsten, kan du sige," fortæller Holch Povlsen.

Hvad er jeres reaktion på udfordringerne i Mellemøsten?

"Det er ikke ovre endnu. Vi har flere gange troet, at situationen bliver bedre, men det er så ikke sket endnu. Men vi har forsøgt at fastholde vores tilstedeværelse. I Syrien er vi af naturlige årsager ude igen, men i Egypten og Libanon holder fast vi fast. Vi arbejder med tingene så godt vi nu kan i den del af verden," siger Anders Holch Povlsen.

Er I på vej ud af andre markeder end Syrien?

"Nej, om det er klogt eller dumt, ved jeg ikke, men vi har ikke forladt nogen markeder i Mellemøsten foruden Syrien. Tværtimod har vi investeret mere. Vi har eksempelvis købt os ind i nogle af de lande, som tidligere var partnermarkeder. Så vi er fast besluttet på at investere også i den del af verden fremadrettet," siger Bestseller-ejeren.

Hvorfor er I så optaget af fortsat at bruge jeres investeringskroner i Mellemøsten?

"Jamen vi har været lidt uheldig med nogle af de små markeder, men vi ser rigtigt gode muligheder i Emiraterne og i Saudi Arabien, og vi tror også på, at Egypten kommer igen," siger Anders Holch Povlsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen