Berlingske Business

Bestseller-ejer klar med »Amazon« til engroskunder

07BUSAnders-Holch-Povlsen-a.jpg
Bestsellers ejer og administrerende direktør, Anders Holch Povlsen, fortæller, at han gerne ser virksomhedens cloud­baserede platform være »rigtig godt i gang« inden for de næste seks måneder. »Om 12 måneder skulle vi gerne have flyttet en væsentlig del af vores forretning over på den nye platform,« siger han. PR-foto

Bestsellers ejer og administrerende direktør, Anders Holch Povlsen, vil med ny digital platform sikre sig magt over virksomhedens engroskunder. Ifølge en ekspert presser startup-virksomheder de etablerede spillere med nye forretningsmodeller.

Han lægger ikke skjul på sin overbevisning om, at digitalisering er både nutidens og fremtidens omdrejningspunkt for forretningsdrivende, og nu er Anders Holch Povlsen klar med en digital platform målrettet Bestsellers omkring 12.000 kunder i form af detaillister, der sælger Bestsellers mærker.

»Man skal huske, at størstedelen af vores virksomhed er engros. Det er ikke detail, det er ikke e-commerce. Det er at levere til andre detaillister. I den del af vores virksomhed er det vigtigt at blive mere digital,« siger Anders Holch Povlsen.

Digitaliseringens muligheder

Berlingske Business møder direktøren på Bestsellers midlertidige kontor i Tranbjerg ved Aarhus. Organisationen venter på at rykke ind på Bestsellers nye kontor på havnen i den jyske hovedstad. Men selv om Danmarks største modevirksomhed med en omsætning på omkring 20 milliarder kroner har jyske rødder i Aarhus og Brande, sidder Anders Holch Povlsens digitale task force i den hollandske hovedstad, Amsterdam.

Her finder man både Bestsellers omkring 100 medarbejdere, der arbejder med e-commerce, og IT-virksomheden Mythx, der arbejder med en ny platform til virksomhedens engrosforretning.

Mens Bestseller inden for e-commerce samarbejder med den cloudbaserede softwarevirksomhed Demandware, bliver platformen til engroskunderne udviklet af Bestsellers eget hold, fortæller Anders Holch Povlsen.

»Vi har etableret vores egen virksomhed, som skal arbejde med det her. Det er egenudvikling, og vi har ingen leverandører,« siger Bestseller-ejeren, som ikke er meget for at fortælle om detaljerne omkring den nye platform. Til gengæld vil Anders Holch Povlsen gerne dele sine tanker og visioner om digitaliseringens muligheder.

»Vinderne bliver dem, der formår at skabe en platform, hvor kunderne kan gøre det, de vil, og brands, leverandører og detailhandlere kan gøre det, de vil. Så har man et effektivt og velfungerende samspil mellem de parter, men det er egentlig dem, der gør arbejdet for dig,« siger Anders Holch Povlsen, og tilføjer, at det »ville være fedt at lave en platform, så kunder og leverandører selv kan ordne deres forretning«.

Nytænkning af hele værdikæden

Nu er Bestseller selv på trapperne med en digital platform. Anders Holch Povlsen fortæller, at han gerne ser den nye cloud­baserede platform være »rigtig godt i gang« inden for de næste seks måneder.

»Om 12 måneder skulle vi gerne have flyttet en væsentlig del af vores forretning over på den nye platform,« siger Anders Holch Povlsen.

Ideen om en platform, som servicerer alle led i værdikæden, har Anders Holch Povlsen ikke grebet ud af den blå luft. Han er blandt andet stærkt inspireret af kinesiske Jack Ma, som med Alibaba har formået at skabe digitale platforme, der både håndterer salg fra forbruger til forbruger, fra virksomhed til forbruger og fra virksomhed til virksomhed. Dermed kontrollerer Alibaba i dag over 80 procent af Kinas e-handel.

Ifølge Mai-Britt Poulsen, ledende partner for Boston Consulting Group Denmark, er det kun de absolut mest ambitiøse virksomheder, som endnu ser digitaliseringen som en mulighed for at nytænke hele værdikæden. Men det er klogt at være på forkant med udviklingen, mener Mai-Britt Poulsen, for det giver en enorm magt at sidde med den rigtige digitale løsning.

»Magten ligger hos dem, der styrer de velfungerende digitale platforme. Retailere kan nemt blive afhængige af det, der kan leveres fra en platform, blandt andet fordi platformen opsamler big data,« siger Mai-Britt Poulsen.

Forventer flere startups

Hvis ikke de etablerede virksomheder selv tager initiativ til at opbygge en platform, er der mange andre, der er klar til at udnytte de teknologiske muligheder og tage forretning fra de etablerede spillere.

»Lige nu er der meget kapital tilgængeligt i markedet til startups, som arbejder med det her. Mange sidder og ser på forskellige værdikæder i forskellige brancher og hvor, det giver mening at gå ind og lave en ny forretningsmodel,« siger Mai-Britt Poulsen.

Hun forventer, at der kommer mange flere nye startups, som får succes med at gå ind og udnytte de etablerede spilleres manglende initiativ på området.

»Hvis man som etableret spiller ikke tænker på, hvordan man kan nytænke sin forretning, er der andre, der gør det, særligt hvis der er væsentlig profit i værdikæden,« siger Mai-Britt Poulsen og tilføjer, at det er en »stor bekymring« hos mange virksomheder.

»De kan se, at de teknologier og platforme, vi har i dag, ikke bliver de bærende i fremtiden, og mange ledere holder øje med, hvordan de selv kan tage kontrollen, men det er en udfordring,« siger hun.

Om det siger Anders Holch Povlsen:

»Vi er ikke helt dér endnu, men det kunne godt tænkes, at der kom noget fra producenter til detaillister i et direkte link,« siger han og tilføjer:

»For ti år siden drømte jeg om, at Bestseller skulle være ligesom eBay i vores branche. Vi burde måske have gjort det, men vi gik fra det.«

Nu er der imidlertid nye planer.

Ifølge Bestseller udgør engroshandel »over halvdelen« af den årlige omsætning på 20 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen