Berlingske Business

Bestseller-butikker taber kunder til internettet

Bestseller_biz
Bestseller - Jack & Jones og Vera Moda. Deres flagsskibs butik på strøget i København Foto:

Offensive e-butikker stjæler kunder fra Bestsellers fysiske butikker, og det er med til at forklare 250 butikslukninger foretaget af modekoncernen.

Højst usædvanligt har modekoncernen Bestseller det seneste år lukket ligeså mange fysiske butikker, som den har åbnet nye.

Koncernen med hovedsæde i Brande har det seneste år åbnet rundt regnet 250 nye butikker, men den har samtidig lukket cirka 250 andre. Det oplyser koncernchef og ejer Anders Holch Polvsen til Berlingske Business.

Anders Holch Povlsen

Onlinehandel af modetøj stiger kraftigt, og det kan man også mærke hos Bestseller, lyder en af årsagerne.

"Man skal være opmærksom på, at det salg, som online-butikkerne vinder for tiden, det kommer ikke alt sammen ud af den blå himmel. Noget af det kommer også fra de eksisterende fysiske butikker. Det sker i vores branche som i andre, at der er en begyndende tilpasning fra butikker til web," siger Anders Holch Povlsen.

Desuden har problemer på mellemøstlige markeder tvunget Bestseller til butikslukninger.

Dubai shopping_biz

Da Bestseller for et år siden også fremlagde årsregnskab forklarede Anders Holch Povlsen dengang, at Bestseller rundt regnet havde åbnet 400 og lukket 200. Dermed ligner det seneste års udvikling en kraftig opbremsning i forhold til at åbne nye fysiske butikker.

Dette års opbremsning bliver forhåbentlig en udtagelse, lyder det fra Holch Povlsen, der fortæller, at koncernen - på sigt - skal åbne flere butikker årligt.

"Vi har ikke rigtigt påtaget os nogle nye markeder de seneste år, og det er nok også en del af forklaringen. Vi har koncentreret os om at gøre det lidt bedre på vores eksisterende markeder, og vi har ikke for alvor brugt kræfter på at kaste os ud på nye markeder de seneste tre eller måske fire år endda," siger han.

Bestseller

Så skal I nu ud og erobre nye markeder igen? "Ja, vi har sagt nej til mange ting på det seneste, men det kommer vi ikke til at fortsætte med. Det er helt sikkert," siger Holch Povlsen.

Så erobring af nye markeder vil allerede ske i det her regnskabsår? "Ja, der kommer nogle små åbninger et par steder. Det er min klare forventning," fortæller Bestsellers ejer.

Bestseller har ikke opdateret sine tal for antal butikker på verdensplan længe, men ifølge de seneste tal, som er omtrent et år gamle står Bestsellers danske selskab bag cirka 3.000 butikker, mens det adskilte kinesiske selskab tegner sig for "flere end 6.000" ifølge oplysninger fra Bestseller. Berlingske skrev dog for få måneder siden, at Bestseller forventeligt runder 10.000 butikker på verdensplan inden årets udgang, da bestsellers kinesiske selskab har ekspanderet voldsomt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen