Berlingske Business

Benhård kamp om kunderne

14BUSByens-Bedste-Foetex.jpg
Det lykkedes Dansk Supermarked bland andet at erobre søndagskunder fra de mindre Faktabutikker.

Baseret på tallene fra det seneste kvartalsregnskab giver Mærsk-koncernens ejerskab af Dansk Supermarked stadig mening. Dansk Supermarked kom nemlig styrket gennem de seneste tre måneder og øger overskuddet betydeligt.

Selv om der den seneste tid har været spekuleret i Dansk Supermarkeds fremtidige ejerskab, er det stadig A.P. Møller-Mærsk og Nils Smedegaard Andersen, der sidder på kæderne Netto, Bilka, Føtex og Salling, som udgør Dansk Supermarked. Og indtil videre er det så også Nils Smedegaard Andersen, der har størst grund til at glæde sig over, at Dansk Supermarked kom igennem tredje kvartal med både stærkere top- og bundlinje.

Omsætningen i tredje kvartal 2013 steg således fra 13,9 milliarder kroner i forhold til 13,7 milliarder kroner i tredje kvartal 2012. Reguleret for lukningen af Tøj & Sko var der tale om en omsætningsfremgang på 309 millioner kroner. Driftsresultatet for tredje kvartal efter skat endte på 355 millioner kroner mod 211 millioner kroner sidste år.

BM

Det er særligt danskernes higen efter discountvarer, der kommer Dansk Supermarked til gode. A.P. Møller-Mærsk skriver i sit kvartalsregnskab, at »udviklingen på detailmarkedet i Danmark er præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet, da discountbutikkerne nød godt af den ændrede lovgivning, der giver mulighed for at holde åbent alle søndage«.

Øget markedsandel

På trods af udenlandske discountkæders indmarch på det danske marked har Dansk Supermarked haft held med at øge sin markedsandel. I tredje kvartal har Dansk Supermarked i hvert fald sat sig på en endnu større del af det danske marked, da selskabet øgede sin markedsandel i Danmark med 0,5 procentpoint til 34 procent. Markedsandelen steg også i Polen og Sverige, mens den blev fastholdt i Tyskland. For knap et år siden erklærede Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, at han gik benhårdt efter at erobre markedsandele, og den plan ser altså ud til at lykkes.

På trods af en tidligere tvivl på Dansk Supermarkeds muligheder for at øge sine markedsandele markant i Danmark, erkender direktør for Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, at Per Bank har udnyttet den ændrede lukkelov godt.

»Fakta blev ramt af lukkelovens bortfald allerede i fjerde kvartal sidste år. Stort set alle Fakta-butikker kunne holde søndagsåbent før lukkelovens bortfald, men det kunne Netto-butikkerne ikke. Derfor måtte Fakta aflevere noget af omsætningen over til blandt andre Netto, som pludselig også havde åbent alle søndage. Så det er en benhård kamp om markedsandele,« siger Henning Bahr og tilføjer, at også de udenlandske kæder som Lidl og Rema 1000 har bedyret, de alle vil åbne flere butikker i Danmark med henblik på at tage et ekstra stykke af markedet. Dermed er konkurrencesituationen skærpet yderligere.

Nye ledelser

Den hårde konkurrence på markedet har også givet anledning til udskiftning på ledelsesgangene hos de danske dagligvarekæder. Mens Per Bank satte sig i direktørstolen hos Dansk Supermarked sidste år i april, skiftede Coop ud i ledelsen i august i år. Ud røg Jesper Lien, ind kom 44-årige Peter Høgsted.

Senest skiftede Dagrofa, som blandt andet står bag Spar og Superbest, ud i spidsen i forbindelse med Norgesgruppens opkøb i selskabet.

pix-dansksupermarkednetto

»Når ledelserne og ejerforholdene er kommet på plads hos Dansk Supermarkeds konkurrenter, kan det godt være, det bliver sværere at fortsætte væksten,« vurderer Henning Bahr, som dog stadig har Dansk Supermarked som favorit i kapløbet om markedsandele.

»Det er stadigvæk sandsynligt, at Dansk Supermarked kan få vækst, fordi de er så professionelle og velorganiserede,« siger han.

Den seneste tid har konkurrencen også luret fra internettet, hvor blandt andet nemlig.com har erklæret krig med lave priser på discountmarkedet. Henning Bahr forventer et modtræk fra både Dansk Supermarked og Coop inden for den nærmeste fremtid.

»Nemlig.com og andre kan ikke forvente at vokse over de næste år uden at få modstand fra de etablerede kæder. De vil komme på banen, så du kan vælge, hvordan du vil handle med dem,« siger Henning Bahr.

Kvartalsregnskabet viste i øvrigt, at af- og nedskrivninger var 57 millioner kroner lavere end i tredje kvartal 2012. Det var positivt påvirket af, at der ikke var nedskrivninger på 94 millioner kroner som i tredje kvartal 2012.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen