Berlingske Business

Baresso lokker kapital med rekordoverskud

Pix-Baresso
Baresso har vendt minus til plus og fortsætter jagten på kapital. Foto:

Mens den danske kaffekæde Baresso leder efter kapital til ekspansion, beviser administrerende direktør og stifter Kenneth Luciani, at han og kæden er i stand til at tjene penge. Årsregnskabet for 2014 viser rekordoverskud.

Den danske kaffekæde Baresso er gået fra underskud til overskud på et år, hvor kæden har indledt jagten på kapital. Baresso kan notere et overskud på 6 millioner kroner i 2014, mens driftsoverskuddet (EBITDA) endte på 18 millioner kroner. Resultatet er det bedste i kaffekædens historie og tegner et noget andet billede end Baresso anno 2013, hvor resultatet lød på et underskud på 2,7 millioner kroner.

»Selvom det kan lyde banalt, skulle vi helt tilbage til basis. Vi har en klar ambition om at servere den bedste baristabryggede kaffe. Det kan godt være, vi er små, men så må opgaven være at være den bedste,« siger Baressos administrerende direktør og stifter, Kenneth Luciani.

Starbucks


Tidligere på året kom det frem, at Kenneth Luciani og Baresso har hyret investeringsbanken Carnegie til at undersøge muligheden for at få tilført kapital i form af salg eller strategisk samarbejde. Ifølge den administrerende direktør får kaffekæden dagligt opfordringer om at åbne i provinsbyer som Køge, Kolling eller Roskilde. Det kræver imidlertid kapital at ekspandere.

»Selvom vi har et resultat, der viser 6 millioner på bunden, så er der jo lang vej derfra til at komme til alle danske byer, hvis man selv skal spare op til det dag for dag. Så vi afsøger muligheden for at få tilført yderligere kapital og resurser, så vi kan udnytte vores fulde potentiale,« siger Kenneth Luciani og fortsætter:

»Jeg er helt åben over for, om det er en kapitalfond eller det er folk, der bare vil indskyde penge. Det vigtigste er, at vi kan viderebringe det, vi har skabt, og som vi synes fungerer.«

Pics-Baresso

Baresso har planer om at åbne fem nye kaffebarer i 2015 - to af dem er allerede åbnet i henholdsvis Ballerup og Valby. Men konkurrencen på markedet er intensiveret med verdens største kaffekæde, børsnoterede Starbucks med omkring 20.000 enheder globalt, som så småt ruller sig ud på danske gader og stræder. Senest har den amerikanske gigant meddelt at tre nye kaffebarer er på trapperne i København.

»Man kan da godt ved siden af Starbucks føle sig meget, meget lille,« siger Luciani. Han tilføjer, at de Baresso-kaffebarer, der ligger i nærheden af Starbucks har haft vækst i omsætningen.

Baresso åbnede den første kaffebar i 2000, og kæden består i dag af 47 kaffebarer. På de 15 år, der er gået siden lanceringen af Baresso, har danskerne taget kaffebarkulturen til sig og både bagerbutikker, juicebarer og Seven 7-Eleven sælger i dag kaffe.

STARBUCKS


Med Kenneth Lucianis italienske rødder forsøger Baresso at positionere sig som den mest autentiske version på markedet. Kvalitet ligger direktøren så meget på sinde, at han til tider er med til at teste de sidste smagsnuancer i Baressos kaffe. Ambitionen er at tilbyde god kaffe, men hvis den skal udbredes, skal der flere penge ind i virksomheden.

»jeg vil da godt indrømme, at det er blevet mere presserende nu, hvor vi er i en situation, hvor alle vores konkurrenter har den kapital på lommen, som vi ikke har,« siger Kenneth Luciani.

Ifølge Baressos årsrapport forventer ledelsen yderligere fremgang i 2015. Virksomheden oplyser ikke omsætningstal, men ifølge Kenneth Luciani er omsætningen steget med 8 procent fra 2013 til 2014. Baresso beskæftiger 230 fuldtidsansatte.

pix_baresso1505

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen