Berlingske Business

Barbies danske skæbne er endnu ikke afgjort

BARBIE
Lukningen af grossisten Norstar kom bag på legetøjsbranchen , og hvem der skal forsyne både store og små spillere på det danske legetøjsmarked står stadig hen i uvished. Top-Toys forklarer Norstars lukning med, at de ønsker at fokusere på detailforretningerne. Foto:

Det står stadig hen i uvished, om den danske legetøjsbranche kan sælge kendte mærker efter lukningen af grossisten Norstar fra nytår

Barbie, Hot Wheels og My Little Pony har i årevis været fast inventar på ønskelisterne, men om de kendte mastodonter vil være at finde på de danske hylder efter nytår står hen i uvished, skriver Børsen i dag.

Efter Top-Toy annoncerede lukningen af grossistvirksomheden Norstar i februar, er branchen stadig usikre på Barbie-dukkernes videre skæbne.

Norstar solgte sidste år legetøj for 650 mio. kroner i Norden og forhandler de helt store mærker som Mattel og Hasbro. Når Norstar lukker ned efter nytår, efterlader det derfor firmaer som Dansk Supermarked, Coop og Legekæden uden Barbie-dukker til hylderne.

»Jeg bliver en dårlig købmand, for jeg kan ikke agere. Skal jeg hamstre? Er der mærker, jeg skal smide ud efter jul, fordi jeg ikke kan købe dem længere? der er ikke et eneste af de kendte mærker som Schleich, Bruder eller Barbie, der er faldet på plads,« siger Christian Vejby, som driver fire nordjyske butikker i Legekæden og køber 30 procent af sine varer hos Norstar.

pix-Fætter BR

Sagen er derimod en helt anden for Top-Toys egne kæder BR Legetøj og Toys'r'us, som sidder på 63 procent af det danske legetøjsmarked. Det er en markant markedsandel, som sikrer Barbie-dukker på hylderne hos Top-Toy efter nytår.

Mens lukningen af Norstar gav Top-Toy et forspring med gode kontakter til de helt store legetøjsleverandører, mangler Dansk Supermarked og Coop og de mindre forhandlere stadig afklaring.

er.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen