Berlingske Business

Barbie i flere farver og former giver Lego-rival vækst

MATTEL-RESULTS/
Barbie dukker fra det amerikanske legetøjsmærke Mattel. Foto:

USA's største legetøjsproducent, Mattel, har tilsyneladende succes med at sælge anderledes Barbie-dukker.

Det er igen blevet populært at lege med Barbie-dukker verden over, og den udvikling er medvirkende til, at den amerikanske legetøjsproducent Mattel onsdag har fremlagt et regnskab, der overgår analytikernes forventninger.

I tredje kvartal blev der således solgt 15,8 procent flere Barbie-dukker end i samme periode året før.

Mattel, der er USA's største producent af legetøj, lancerede i januar en række nye dukkevarianter i Barbie-universet.

US-170825635

Nu kan de købes i forskellige hudfarver og i tre forskellige kropsformer. Begge tiltag for at nå ud til større befolkningsgrupper i en verden, hvor det altovervejende flertal ikke ligner Barbie og Ken.

Og strategien synes at være lykkedes for Mattel. Omsætningen lyder for tredje kvartal i 2016 på 1,8 milliarder dollar - en smule mere end forventet. Det svarer rundt regnet til 12,2 milliarder kroner.

BR og Barbie presser de små legetøjsbutikker på profitten

Samtidig er overskuddet steget en smule i forhold til tredje kvartal sidste år.

Mattel har i to år kæmpet for at vende en udvikling, hvor salget af Barbie-dukker bare faldt og faldt.

Børn har i den periode i højere grad omfavnet andet legetøj, elektronik og spil på tablets.

A robot picks up Lego bricks i

Det har blandt andet den danske legetøjsgigant Lego været god til at udnytte. Det globale selskab med base i Billund havde i 2015 sit bedste år nogensinde.

Legos salg steg med 11 procent i første halvår af 2016 til 15,7 milliarder kroner. Mens Asien og Europa trak en smule op, var salget i USA fladt i perioden i forhold til året før.

Mattel, der foruden Barbie også producerer Fischer-Price og Wheels, stiger godt fem procent i den såkaldte efterhandel på børsen i New York efter regnskabet.

LEGO

Forleden kunne en anden spil- og legetøjsproducent, Hasbro, også fremlægge et bedre regnskab end ventet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen