Berlingske Business
17:42

Barbie er blevet en dyr dame - og det presser BR

BR og Barbie presser de små legetøjsbutikker på profitten
Foto:

Stigende dollarkurs presser Top-Toy, der står bag legetøjskæderne BR og Toys'R'Us. Det er nemlig blevet dyrere at indkøbe legetøj i Asien og USA, som eksempelvis Barbie-dukker, markant dyrere, viser nyt årsregnskab.

Det er blevet dyrere end beregnet for Top-Toy at indkøbe nyt legetøj til hylderne i virksomhedens to legetøjskæder BR og Toys'R'Us.

Den stigende dollarkurs presser virksomheden, der køber langt størstedelen af legetøjet i USA eller i Asien, hvor valutaerne er styret af dollarkursen. Samtidig er den norske krone faldet, og det rammer også hårdt, fordi Top-Toy får mindre ud af sit salg i Norge, når pengene trækkes hjem til Danmark veksles til danske kr.

BR-familien i milliardsalg til kapitalfond

Det fremgår af Top-Toys årsregnskab for 2015/16, som netop er offentliggjort.

»Vi er ikke lykkedes med at få de priser for vores legetøj, som vi regnede med. Det er ærgerligt, at vi rammes så kraftigt af en stigende dollarkurs og en faldende norsk krone.  Langt størstedelen af vores indkøb er i dollar i USA og Asien, så det rammer os hårdt. Det er mange af de amerikanske mærker, som eksempelvis Mattel, der står bag Barbie-dukken, men også mange andre varemærker,« siger Søren Torp Laursen.

TopToy

I mio. kr.2015/162014/15Ændr.
i pct.
Omsætning3.5383.4243%
Driftsresultat 165227-27%
Nettoresultat7103-93%

Den amerikanske dollar steg mere end 20 pct. i starten af 2015, og det har betydet en væsentlig stigning i indkøbspriserne for mange leverandører, skriver Top-Toy i regnskabet.

Årsregnskabet er det første regnskab siden kapitalfonden EQT købte aktiemajoriteten i virksomheden i november sidste år fra stifter-familien Gjørup. Regnskabet viser, at et gevaldigt dyk i indtjeningen for Top-Toy. Udover valuta skyldes det en række engangomkostninger i forbindelse med salget til EQT, investering i modernisering af hundrevis af BR-forretning, nedlukning af grossistforretningen Norstar samt flytning til nyt hovedkontor i Vallensbæk.

03BUSPeter-Gjoerup.jpg

»Der er mange engangsomkostninger, der påvirker os, men dem får vi ikke igen, fordi det netop er engangsomkostninger. Derudover mener, jeg at vi bliver bedre til at håndtere valutaudsving fremover, fordi vi hedger mere,« siger Søren Torp Laursen.

»Alt i alt gør det, at vi kun vokser knap 6 pct. Det var mere end markedet, men ikke helt så godt, som vi havde regnet med,« siger Søren Torp Laursen.

fætter br

Top-Toy og EQT arbejder med en plan, der skal vokse virksomheden med næsten 50 pct. frem mod 2020, hvor virksomheden skal nå ca. 5 mia. kr. i omsætning mod de ca 3,5 mia. kr., den nåede i år. Ud af det nåede Top-Toy kun en bundlinje på 6,6 mio. kr. Det skal være langt højere.

»Vi skal øge vores salg og vokse mere end markedet, og så skal vi have en langt bedre bundlinje. Vi er gået meget tilbage på bundlinjen, og det kan vi ikke leve med. Det skal vi gøre bedre. Men det skyldes bl.a. mange ekstraordinære omkostninger og valutakurs. Men uanset forklaringerne skal vi levere en bedre bundlinje,« siger Søren Torp Laursen.

Top-Toy står nu på spring til de suveræt vigtigste uger i året, nemlig julesalget. I de relativt få uger ligger hele 50-60 pct. af hele årets omsætning for legetøjskoncernen.

kongskov

»Legetøjsbranchen er interessant, fordi julehandlen er så massiv. Lige om lidt tager vi hul på de uger, hvor 50-60 pct. af vores årlige salg, det ligger. Så der skal vi være på tæerne. Sidste år var konkurrencen meget hård. Detailhandlen gik lidt amok på Black Friday eksempelvis, og solgte varer med 25-30 pct. rabat. Det var med til at presse vores priser nedad,« siger Søren Torp Laursen, der satte sig i direktørstolen i april i år og afløste Peter Gjørup, der er tredje generation i legetøjsfamilien.

Søren Torp kom til efter en lang karriere fra Lego, så han kender legetøjsmarkedet indgående.

»Det er fantastisk spændende at være her. Det er en kernesund forretning, som jeg får lov at blive en del af. Det er også tydeligt, og der tror jeg ikke jeg generer vores tidligere ejere, at det er en virksomhed, som har brug for investeringer i fremtiden og som har brug for en grad af proffessionalisering, og det er derfor jeg er kommet til,« siger Søren Torp Laursen.

De kommende 12 måneder vil ifølge legetøjsdirektøren byde på flere investeringer i bl.a. nye butikker og i bedre og bedre digitale løsninger for at sikre at Top-Toy har fat i det stigende netsalg.

Top-Toy har det seneste år åbnet 24 nye butikker - flest i Norge og Sverige - og lukket 12. Der er altså været en nettostigning i antallet af butikker på 12 stk.

»Der er lukket flest BR-butikker i Danmark, det er der vi har de ældste forretninger, og over tid ender nogle af dem med at ligge forkert. Nogle skal flytte fra gågader til storcentre, som jo er den del af en generel trend. Vi skal være der, hvor forbrugerne er,« siger Søren Torp Laursen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen