Berlingske Business

Barbie dropper sin PR

Barbie dropper sin PR - 1
Også Barbie mærker den økonomiske krise. Derfor har dukke- og legetøjsgiganten Mattel skåret hårdt i markedsføringsbudgettet. Foto:

Verdens største legetøjsproducent, amerikanske Mattel, kunne næsten fordoble bundlinjen i andet kvartal, trods mindre salg af Barbie-dukker og andet legetøj.

Forklaringen er, at Mattel er gået til angreb på sit salgs- og markedsføringsbudget med en kødøkse.

Markedsføringsudgifterne faldet i andet kvartal til 90 mio. dollar, eller 477 mio. kr., fra 117 mio. dollar i andet kvartal sidste år, mens øvrige salgs- og administrationsudgifter er skåret ned til 284 mio. dollar fra 348 mio. dollar.

Det har betydet at legetøjsproducentens bundlinje steg til 21,5 mio. dollar i andet kvartal fra 11,8 mio. dollar i samme periode sidste år. Det på trods af, at omsætningen faldt til 898 mio. dollar fra 1,1 milliarder dollar i andet kvartal sidste år.

Dukkeproducent mere profitabel end antaget
Set i forhold til analytikernes forventninger var regnskabet lidt af en blandet landhandel. Faldet i salget af Barbie-dukker og andet legetøj var langt større end antaget, da analytikerne havde ventet en omsætning på 966 mio. dollar, men omvendt havde analytikerne stort set ikke ventet at Mattel ville tjene nogle penge i andet kvartal.

Mattel har tidligere advaret om at en styrket dollar, fortsat fald i det private forbrug, lagerreduktioner hos legetøjsforhandlere og et år uden store film eller andre ting der kan hjælpe med salget af nyt legetøj vil sætte selskabets omsætning under pres i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen