Berlingske Business

Bang & Olufsen sælger australske forretninger fra

Bang & Olufsen
Foto:

Australsk selskab, der blandt andet driver en række smykkeforretninger i Sydney og Melbourne, har købt Bang & Olufsens aktiviteter i Australien og New Zealand.

Den danske elektronikkoncern Bang & Olufsen sælger sine aktiviteter i Australien og New Zealand til selskabet Emerald Group Investments, der blandt andet driver en række smykkeforretninger i Sydney og Melbourne.

Det skriver Bloomberg News tirsdag morgen.

Emerald Group Investments' finansdirektør, James Kennedy, ønsker over for Bloomberg News ikke at kommentere, hvor meget selskabet har betalt for Bang & Olufsens ni butikker i Australien og den ene i New Zealand.

James Kennedy fortæller, at Emerald Group Investments ventes at nå en omsætning på 40 mio. dollar i år, hvilket ventes at vokse til 70 mio. dollar i 2015-2016, når Bang & Olufsens butikker sammen med en række andre ekspansionsplaner tæller med.

Bang og Olufsen giver ikke konkrete oplysninger om Australien og New Zealand i sine regnskaber, men der er tale om en forholdsvis lille del af den samlede forretning.

Struer-koncernen havde således ved udgangen af selskabets tredje kvartal 541 butikker på verdensplan, hvor af de 86 ligger i regionen "Resten af Verden", som blandt andet tæller Australien og New Zealand.

Salget i regionen har været på tilbagetog i den seneste periode. I tredje kvartal af regnskabsåret 2014/2015, der løber fra december til februar, lød salget på 154 mio. kr., hvilket var en tilbagegang på 5 pct. i forhold til samme periode året før.

Frasalget kommer i forlængelse af en stribe initiativer, der skal sikre indtjening fremover oven på en periode, hvor Bang & Olufsen har haft svært ved at tjene penge.

Bang & Olufsen solgte tidligere på året sine aktiver i Automotive-forretningen, der producerer lyd til især luksusbiler, til den amerikanske højtalerproducent Harman International Industries. Det indbragte selskabet et beløb på 1,17 mia. kr. og kan efterfølgende give yderligere betalinger i de kommende år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen