Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Avis: Lego-familien erkender fejl i kinesisk kunst-ballade

SWITZERLAND ARTS AI WEIWEI
Chinese artist Ai Weiwei speaks during a press conference concerning the exhibitions 'Chinese Whispers' in the Kunstmuseum Bern and Zentrum Paul Klee, in Bern, Switzerland, 27 April 2016. The exhibition aims at providing an insight into China's art scene of the past fifteen years. The title of the show, 'Chinese Whispers' refers to the popular party game in which an orally transmitted message changes as it is passed from one person to the next. EPA/LUKAS LEHMANN Foto:

Det var en fejl at afvise den kinesiske kunstner Ai Weiwei, som ville bruge Lego-klodser i et kunstværk, siger Kjeld Kirk Kristiansen og Thomas Kirk Kristiansen til den amerikanske avis Wall Street Journal.

Det vakte stor opsigt, da Lego i efterår afviste den kinesiske kunstner og systemkritiker Ai Weiwei, som gennem opkøb af et stort parti klodser ville lave et kunstværk. Ganske vist valgte Lego senere at omgøre beslutningen, så man ikke længere vil spørge for eksempel kunstnere om formålet med køb af Lego-klodserne.

Inden da havde nyheden om Legos beslutning dog vandret verden rundt og skabte furore. Lego gik på kompromis med ytringsfriheden, lød kritikken flere steder fra, mens kineiske medier roste det danske legetøjsfirma.

q

Og det var da også en fejl at afvise Ai Weiwei.

Det fortæller Kjeld Kirk Kristiansen i et dobbeltinterview med den anerkendte amerikanske avis Wall Street Journal, hvor også sønnen og efterfølgeren til legetøjsgiganten Thomas Kirk Kristíansen medvirker.

»Vi lærer hele tiden og ja, vi laver fejl sommetider, men vi sikrer os, at vi udbedrer dem,« siger Thomas Kirk Kristiansen til avisen og forklarer, at Lego med dets stærke brand og en meget bred tilstedeværelse i hele verden nogen gange tages en smule som »gidsel«.

Faderen Kjeld Kirk Kristiansen fortæller i interviewet, at afvisningen var en »intern fejl«, der er typisk for, hvad der kan gå galt for et stort selskab.

28busPix-Lego-Jiaxing.jpg


Forklaringen på hvorfor Ai Weiwei ikke fik lov til at bruge klodserne i sin kunst, var ifølge Kjeld Kirk Kristiansen, at en medarbejder på et lavere niveau fejlfortolkede selskabets politiske neutralitet. Legos bestyrelses var heller ikke med ind over beslutningen, lyder det i interviewet med Wall Street Journal.

I januar præsenterede Lego en ny politik for at opkøbe store partier af Lego-klodser. Tidligere bad man købere om at forklare det tematiske formål for at undgå at støtte specifikke dagsordener, men det gør firmaet ikke længere.

GERMANY ARTS

Over for Wall Street Journal hilser Ai Weiwei Lego-familiens udmelding velkommen, men han mener dog, at den kommer en smule for sent.

Meldingen fra Lego-familien kommer samtidig med, at Kjeld Kirk Kristiansen giver mere magt til sin søn i et flydende generationsskifte, hvor Thomas Kirk Kristiansen løbende skal overdrages mere magt i Lego.

Således overtager Thomas Kirk Kristiansen posten som næstformand i Lego A/S, hvor faderen tager plads som bestyrelsesmedlem. Pengetanken bag Lego har dog stadig Kjeld Kirk Kristiansen på formandsposten.

aaa

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen