Berlingske Business
11:19Kæmpe smæk til Ericsson: Nedskriver for mere en 10 milliarder

Auktionshus skærper krav til samarbejds partnere

23BUSLAURITZCOM.jpg
Lauritz.coms ejere, Mette Rode Sundstrøm og Bengt Sundstrøm, vil nu være ekstra opmærksomme på kopivarer, så man i fremtiden kan undgå en sag som den med Hästens-senge. Arkivfoto: Jenny Leyman

Nordens største auktionshus, Lauritz.com, skærper kravene til sine samarbejdspartnere, efter at en franchisetager har bragt selskabet ud i en omstridt sag om krænkelse af Hästens’ varemærke.

Lauritz.com skærper nu kravene til auktionshusets samarbejdspartnere. Det sker efter en omstridt svindelsag, hvor jyske franchisetagere systematisk har bestilt og solgt varemærkeforfalskede senge.

Lauritz.coms administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, har hidtil ikke ønsket at tale med Berlingske Business om den prekære sag, men nu står direktøren frem og kalder Hästens-sagen den værste i virksomhedens historie.

Mettemusen

»«Brændt barn skyr ilden. Vi kommer til at tage vores forholdsregler, og vi kommer til at lave nogle helt andre og meget længere rekrutteringsprocesser og mere research, end vi har gjort tidligere. Der bliver mere forkontrol,« siger Mette Rode Sundstrøm.

Den svenske møbelproducent Hästens har stævnet det danske auktionshus, der siden har opsagt samarbejdet med de jyske franchise­tagere i Aarhus og Aalborg, hvor svindlen har fundet sted.

Det er ikke første gang, Lauritz.com er i uføre, men denne sag gør særligt ondt på Mette Rode Sundstrøm, fordi de nu tidligere samarbejdspartnere Torben Pedersen og Michael Mølgaard angiveligt har handlet i ond tro.

Aaa

»Vi har stolet på vores vurdering af de personer, vi har siddet med, men vi har altså ikke valgt rigtigt i dette tilfælde. Sagen er en stor lære for os,« siger Mette Rode Sundstrøm.

Forvandlingen til netauktioner

Lauritz.com blev lanceret i 1999, da svenske Bengt Sundstrøm købte det 114 år gamle Lauritz Christensen Auktioner og konverterede det traditionelle auktionshus til rene netauktioner på Lauritz.com. Siden er Lauritz.com vokset til at have 25 auktionshuse i fire lande og en omsætning på over en millard kroner – og vækst er stadig på dagsordenen. Den langsigtede plan er at være til stede i alle de lande, hvor IKEA er.

De første skridt mod den ambitiøse vækstplan er taget med opkøb af auktionshuse i blandt andet Sverige og Tyskland, og lige nu bliver det britiske marked sonderet med henblik på at etablere Lauritz.com dér.

12BUSLAURITZCOM.jpg

Kunsten er ifølge Mette Rode Sundstrøm at finde partnere, der både har en passion for branchen og forstår, at Lauritz.com er en moderne virksomhed.

»Der kan være den lille slagside på mange traditionelle auktionsfolk, at mens de gerne vil fordybe sig i varen, kan de være ukomfortable i kontakten med en sælger eller en køber, og de kan ikke acceptere, at de ikke kun skal beskrive et antikglas om dagen. Hos os skal de beskrive mange antikglas om dagen, fordi vi insisterer på gængse krav til effektivitet,« siger Mette Rode Sundstrøm og tilføjer, at auktionsbranchen historisk har været »en langsom stillestående branche,« som Lauritz.com har »speedet lidt op.«

Forretningsmodellen vil fortsætte

Den administrerende direktør erkender i dag, at de to nu tidligere partnere i Aalborg og Aarhus blandt andet blev valgt for deres forretningssans. Mette Rode Sundstrøm forventede imidlertid ikke, at det ville ende med en svindelsag.

»De har altid været drevet af forretningen og ikke af varen. Vi har ikke vidst, at de var drevet af forretningen på den måde – at de ville gøre det her,« siger hun.

10BUSlauritz.jpg

Lauritz.com vil fortsætte franchisemodellen som en vækstmodel, men belært af sagen med de jyske franchisetagere vil der altså blive strammet op på udvælgelsesfasen.

»Dels vil vi gå endnu længere tilbage i det nøje tjek af et livs CV, dels vil vi trække endnu flere referencer, dels vil vi på anden indgående vis udvide tjekket af bankrelationer, revisorrelationer med mere. Det er også muligt, at vi – som ved tungere ansættelser – vil tilføje en ekstern personlighedstest af både faglighed og personlig karakter, hvilket vi ikke har gjort tidligere,« fortæller Mette Rode Sundstrøm.

Lauritz.com holder i næste uge et stort fællesmøde med alle filialchefer, hvor »Hästens-sagens« akter og konsekvenser gennemgås.

»Som udgangspunkt er det dog vigtigt at fastholde, at vi – trods vores nye triste erfaringer – ikke har nogen grund til at mistænkeliggøre andre i vores organisation,« siger direktøren.

09BUSPix-Hastens1.jpg

Torben Pedersen og Michael Mølgaard ejede Jyske Auktioner, som var selskabet bag Lauritz.com i Aalborg og Aarhus, sammen med Esben Skov Jensen og Lone Mølgaard. Mette Rode Sundstrøm holder indtil videre fast i beslutningen om fortsat at have Esben Skov Jensen og Lone Mølgaard ansat i Lauritz.com.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen