Berlingske Business

Auktionsbranchens enfant terrible

Aaa

Auktionsbranchen har med digitaliseringens muligheder fået nye aktører, som både har ændret tilgangen til auktioner, forretningsmodeller og – mener nogen – branchens etiske grundlag.

Der var engang, hvor auktioner var noget med en mand på en kasse med en hammer. Første, anden, tredje – solgt! Dengang krævede afholdelse af auktioner en auktionsleders tilstedeværelse, og sådan en var beskikket af Justitsministeriet.

I dag behøver man hverken kasse, hammer eller en beskikket auktionsleder for at holde auktion. Internettet har nemlig givet mulighed for at holde auktioner online, og her agerer auktionshuse på andre lovgivningsmæssige vilkår. Netauktioner betragtes som fjernsalg og hører derfor lovgivningsmæssigt ind under Forbrugerombudsmanden – ikke Justitsministeriet, som de fysiske auktionshuse.

Fordele ved den nye lovgivning

En af auktionsbranchens nyere aktører, som for alvor udnyttede digitaliseringens muligheder, er Lauritz.com. I 1998 købte Bengt Sundstrøm Lauritz Christensen Auktioner, og året efter konverterede han forretningen og gik over til internetauktioner på domænet Lauritz.com. Siden er Lauritz.com vokset til Nordens største auktionshus med 25 huse i Danmark, Sverige, Tyskland og Belgien og en omsætning på mere end en milliard kroner.

Stifterens hustru Mette Rode Sundstrøm er administrerende direktør i Lauritz.com, og hun mener, der er mange fordele ved ikke at være en del af den gamle lovgivning.

»Min mand lærte mig, at man godt kunne gøre tingene bedre. Det var en branche, som lukkede sig om sig selv og ikke inviterede folk udefra ind. Han ville gerne invitere almindelige mennesker ind,« siger Mette Rode Sundstrøm.

12BUSLAURITZCOM.jpg

Men de findes stadig, auktionslederne. Auktionslederforeningen, stiftet i midten af 1930erne, består af 80-90 medlemmer, som mødes ved en årlig generalforsamling. For et par uger siden var landets auktionsledere samlet til auktionsledermøde i Århus, og da de spiste morgenmad henvendte en tjener sig til auktionsleder og formand for auktionshuset Bruun Rasmussen, Jesper Bruun Rasmussen.

»Kan jeg købe en Hästens-seng af dig?« spurgte tjeneren.

»Nej, det kan du ikke,« sagde Jesper Bruun Rasmussen og tilføjede:

»Men det kan da godt være, jeg kan sælge dig en hest.«

Forsamlingen grinede.

Uskønne sager

Tjeneren henviste med sin bemærkning til den svindelsag, omhandlende kopier af luksussenge fra den svenske møbelproducent Hästens, som Lauritz.com for nylig var hvirvlet ind i. Ganske kort fortalt havde personer bag Lauritz.coms jyske franchisetager været en tur i Kina, hvor de havde set på senge, der med blåt og hvidternet betræk til forveksling lignede senge fra Hästens. Sengene endte gennem en stråmand til salg på Lauritz.com til en vurdering på 20.000 kroner, skønt sengene blot havde kostet omkring 1.500 kroner hos den kinesiske producent.

Lauritz.com anerkendte i november, at Hästens varemærke var krænket, og parterne indgik forlig. Men Nordens største auktionshus står alligevel tilbage med en stævning – og giver altså også anledning til let morskab i nogle dele af branchen.

Det er ikke første gang, Lauritz.com er kommet i mediernes søgelys for en prekær sag. I 2014 udbød Lauritz.com Eames-stole med uoriginale ben under betegnelsen »eftermonterede« eller »senere« ben uden yderligere oplysning om, at benene ikke var produceret af det selskab, som havde rettighederne til de pågældende stole i Europa. Forbrugerombudsmanden vurderede, at disse formuleringer var med til at forvride forbrugernes økonomiske adfærd, og at forholdet dermed var i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.

10BUSlauritz.jpg

I en anden sag havde havde 39 auktionskunder på baggrund af alt for høje vurderinger fra Lauritz.com betalt op til 3.100 kroner for et falsk Rêves-ur, som højst var 100 kroner værd. Urene var vurderet til 7.400 kroner, og kunderne fik efterfølgende deres penge tilbage.

De mange uskønne sager optager branchen, og spørger man Jesper Bruun Rasmussen, som har været en del af auktionsbranchen hele sit voksne liv, er problemet med »netauktionsfolk«, at de ikke er organiseret i nogen form for forening. Alligevel mener han ikke, at netauktioner og traditionelle auktioner skal under samme paraply.

»Det er at blande tingene sammen. Man kan ikke lave en traditionel auktion uden auktionsledere. Det er vores garanti. Men hvad netauktionerne finder på, må de selv rode med. De er ikke medlem hos os, da de ikke er underlagt samme lovgivning,« fastslår Jesper Bruun Rasmussen.

Men hos Lauritz.com er man slet ikke interesseret i at være en del af auktionsledernes selskab.

»Vi brød med vilje ud af auktionsleder-foreningen, fordi det er en gammeldags lov, som ikke tager højde for forbrugernes bedste. Der var ikke meget forbrugerbeskyttelse i den gamle lovgivning,« siger Mette Rode Sundstrøm.

Jesper Bruun Rasmussen mener da også, at det ville være for vanskeligt at styre branchens online aktører.

»Der er nogle etiske regler, man skal overholde i sådan en branche. Når du bare kan åbne uden at have nogle, der styrer det, kan du risikere hvad som helst,« siger han og tilføjer, at det måske ville være en idé at lave en netauktionsbranche med en bestyrelse, som kunne holde øje med aktørernes handlen.

09BUSPix-Bakspejl-Lauritz-l.jpg

Forretningsmand

Lauritz.com-stifteren og Jesper Bruun Rasmussen kender hinanden, eftersom Bengt Sundstrøm i en årrække var ansat som administrativ chef hos Bruun Rasmussen. Fra den tidligere arbejdesgiver lyder der anerkendelse til den nye spillers sans for forretning.

»Han er en mand med store ambitioner og store armbevægelser. Han er ikke kunstkender, men han er forretningsmand, der forsøger at lave forretning ud af mange forskellige ting,« siger Jesper Bruun Rasmussen om sin tidligere ansatte.

De seneste år som ejer af Lauritz.com har – alt andet lige – bevist, at Bengt Sundstrøm kan få en forretning til at vokse. Lauritz.com er siden 2001 vokset fra en omsætning på 60 millioner kroner til en omsætning på mere end en milliard kroner, og mens der for 14 år siden var 30 medarbejdere, er der i dag cirka 350 medarbejdere.

Stifter Bengt Sundstrøm og hans hustru Mette Rode Sundstrøm har nydt stor opmærksomhed i medierne, hvor de har medvirket i kunstprogrammer på tv, fortalt om deres franske vinslot i aviser og berettet om deres familieliv i dameblade. Mens han fungerer som bestyrelsesformand, har hun i dag titlen som administrerende direktør.

Bengt Sundstrøm har opkøbt flere auktionshuse, og han er ikke bleg for at spille offensivt i forhold til vækst. På lang sigt har Lauritz.com en målsætning om at nå samme globale tilgængelighed som den svenske boliggigant Ikea. Og netop tilgængelighed og demokratisering af auktioner er noget, Bengt Sundstrøm ofte har omtalt i interviews.

Jesper Bruun Rasmussen medgiver, at netauktioner har medvirket til en udbredelse af auktioner, som er kommet branchen til gode.

»Det at gå på auktion er blevet meget mere populært og kendt. Det er en stor fordel. Det er ikke så spektakulært, som når man for eksempel ser et klip fra en af de store, internationale auktioner i New York eller London, men nettet er hurtigt og effektivt, og det er kommet for at blive,« siger Jesper Bruun Rasmussen.

Den erfarne auktionsleder mener i øvrigt, at forbrugerne nok selv kan skelne skidt fra kanel.

»Det er noget nyt, der er dukket op og eksploderet. Lovgivningen er bare ikke fulgt med, men jeg vil tro, at de der træder ved siden af, bliver sorteret fra. Forbrugerne er ikke så dumme, at de hopper på hvad som helst. Der er jeg ikke så bekymret,« siger Jesper Bruun Rasmussen.

09BUSPix-Hastens1.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen