Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Arnold Busck-arving skærer familiefirmaet til

03BUSHelle-Busck-Fensvig.jpg
Foto: Nikolai Linares

Ingen havde regnet med det, men pludselig stod fjerde generation i familievirksomheden Arnold Busck klar til at tage over. Helle Busck Fensvig står i dag i spidsen for det over 100 år gamle bogklenodie og kæmper med både dommedagsprofetier og arveafgift.

»Hvor er det synd for dig. Kan du ikke komme af med det?«

Sådan spurgte en god ven en dag Helle Busck Fensvig med henvisning til Arnold Busck A/S, som hun både ejer og er direktør for.

»Nej, det kan jeg nok for det første ikke – og for det andet synes jeg også, det er vildt spændende.«

Helle Busck Fensvig griner lidt, da hun fortæller anekdoten. Men hun er ganske alvorlig, når hun taler om bogbranchen og de udfordringer, hun kastede sig ud i, da hun i 2010 overtog styringen og senere ejerskabet af familievirksomheden.

Det var Helle Busck Fensvigs oldefar, der i 1896 sammen med J.L. Wisbeck grundlagde det, der senere blev Danmarks største kapitalkæde inden for bogbranchen.

I 1953 overtog Helle Busck Fensvigs farfar, Helge Arnold Busck, det endelige ansvar for Nyt Nordisk Forlag og boghandlen i Køb­mager­gade, og i 1985 var det hendes fars tur til at stå alene i spidsen for familiens virksomhed. Men Helle Busck Fensvig og hendes bror, Peter Arnold Busck, havde andre planer.

I unge Helle Busck Fensvigs øjne så bogbranchen både støvet og træg ud, og efter fem år med økonomistudier på CBS og studie­job i den finansielle sektor tog hun fast plads i den finansielle sektor i 1991, hvor både arbejdsiver og ambitioner blev foldet ud. Blandt andet var Helle Busck Fensvig som investment banker i Danske Bank med til nogle af de største børsnoteringer i Danmark.

Men i 2008 blev Helle Busck Fensvig formand for bestyrelsen i sin fars virksomhed. Arnold Busck havde købt B.O. Bøger på et tidspunkt, der med finanskrisen lige om hjørnet viste sig at være historisk dårligt, og nedgangen var en realitet ikke bare i bogbranchen, men overalt i detailhandlen. Overalt i verden.

30BUS20151021-140240-4.jpg

Da direktør Jørn Jensen Bach i 2010 sagde sit job op, så opgaven temmelig uoverskuelig ud. Formanden skulle finde en ny direktør, som kunne styre Arnold Busck ud af krisen og ind i bedre tider. Men hvem kunne det?

»Opgaven handlede om noget af det, jeg havde erfaring med i forhold til omstruk­turering og innovation. Pludselig virkede det ret naturligt, at jeg gav det en chance,« fortæller Helle Busck Fensvig.

For Helle Busck Fensvigs far, Ole Arnold Busck, var det en overordentlig positiv nyhed, at hans datter ville overtage styringen i familievirksomheden.

»Jeg sagde til hende lidt ironisk, at det ville jeg da stemme for i bestyrelsen,« fortæller Ole Arnold Busck, som havde det sidste ord.

Han havde brugt både tid og mange kræfter på at samle virksomheden, der var spredt på flere hænder i de tidligere generationer.

»Jeg var salig indeni. Det var pragtfuldt,« siger Ole Arnold Busck.

For en hardcore finanskvinde var der nok at tage fat på i Arnold Busck A/S. Virksomheden var gearet til, at alting gik fremad, og først i 2005, fem år inden Helle Busck Fensvig overtog virksomheden, var der blevet indført frie priser på bøger, hvilket betød, at branchen gennemlevede nogle store omvæltninger på det tidspunkt.

Lejekontrakterne var lange og gjorde det svært at agere på forandringer, og kæmpestore underskud skulle vendes til overskud. Det har taget fem år at rydde op i butikken, og ifølge Helle Busck Fensvig er virksomheden i dag et noget andet sted, end da hun overtog den for fem år siden.

»Vi har endevendt alt. Og det er jo bare på omkostningssiden. Vi har lukket butikker, som var underskudsgivende, og vi har vendt underskud til overskud sidste år og fortsat de gode resultater igen i år. Vi lukkede den sidste underskudsgivende butik sidste år og har åbnet en ny, flot butik i Aarhus, hvilket var fantastisk i forhold til at skære ned. Det er en langt mere professionel virksomhed i dag, men det er også en langt mere professionel branche,« siger Helle Busck Fensvig.

Arnold Busck er blevet skåret til og består i dag af cirka 400 medarbejdere, 30 butikker og en webbutik. Intet har været helligt, for Helle Busck Fensvig har en indædt motivation for at bevise, at bøger kan være en god forretning – hvis det ellers bliver grebet rigtigt an.

»Nu har vi fokus på toplinjen og på, hvordan bogen udvikler sig som medie. Der er mange ting, man kan forbedre ved hjælp af teknologi, men det vigtigste er, hvordan man prioriterer. Alt, hvad vi gør, skal have relevans for vores kunder; ellers kan det være lige meget. Hvis jeg havde en meget rig onkel, kunne det godt være, jeg ville gøre ting lidt anderledes og hurtigere. Men i og for sig er det meget sundt at prioritere, for det gør, at man tænker tingene igennem. Der er en enorm vifte af teknologiske muligheder, der kan være med til at udvikle virksomheden,« siger Helle Busck Fensvig.

Det er imidlertid ikke kun fraværet af en rig onkel, der begrænser Helle Busck Fensvigs muligheder. Arveafgiften på 15 procent, som familievirksomheder er underlagt, ligger og venter på at blive betalt, og den kendsgerning kan ikke ignoreres.

»Det er en reel begrænsning, som jeg bliver mindet om, når jeg skal træffe store beslutninger. Det er noget, der ligger i baghovedet, når jeg overvejer, om jeg skal ekspandere eller købe et IT-system eller gøre noget helt andet,« siger Helle Busck Fensvig og stiller det spørgsmål, som mange af landets familievirksomheder ønsker svar på.

»Hvorfor skal man tage vækstpotentialet ud af virksomheden, fordi man skal betale en afgift igen og igen? Det er ikke bare én gang, det er igen og igen og igen.«

Arveafgiften har senest været på den politiske dagsorden, da Lars Løkke Rasmussen (V) i 2013 lovede, at han ville fjerne afgiften, hvis han vandt det kommende folketingsvalg. Løftet til landets familievirksomheder blev afgivet uden om Dansk Folkeparti, som i dag afviser at prioritere milliarder til familievirksomhedernes generationsskifte.

Men hos Arnold Busck og landets øvrige familievirksomheder giver afgiften ikke mening, hverken i den daglige drift eller i det bredere perspektiv.

»Samfundet vil gerne have virksomheder, som udvikler sig og tjener noget hjem til samfundet. Så skal man ikke besværliggøre den mulighed, det er, at virksomhederne kan fortsætte i næste generation. Det er lidt underligt,« siger Ole Arnold Busck og erkender, at det er noget, der optager familien.

»Det frygtelige ville jo være, hvis man var tvunget til at sælge effekten, der står til arv, fordi det ikke hænger sammen økonomisk. Men det er de forhold, vi har, og det må vi lære at leve med,« siger han.

q

Som reglerne er i dag, er der ingen vej udenom. Regningen skal betales, når virksomheden sendes videre til næste generation, og det er en skam, mener Helle Busck Fensvig, som godt kunne bruge pengene til at udvikle virksomheden.

»For mange mennesker giver det ikke mening, og for en virksomhed giver det slet ikke mening. Det er en hæmsko i forhold til, hvilken vej man skal gå, og hvad man kan tillade sig at gøre,« siger hun og konstaterer, at det er svært at forberede sig helt på den dag, summerne forfalder.

»Det er noget, vi snakker om i familien. Man bliver mindet om det på kedelige måder, som for eksempel for nylig da min far var meget syg efter en operation. Ulempen ved lige præcis den situation er, at når det sker, så står man ret alene. Det er jo derfor, man står der.«

På trods af arveafgift, dommedagsprofetier om bogen som produkt, opbrud i bogbranchen og venners skepsis ser Helle Busck Fensvig optimistisk på fremtiden. Hun er ikke typen, der giver op, og indtil videre har hendes tiltag virket. Ifølge Ole Arnold Busck er en af arvingens største forcer, at hun er forandringsvillig i en branche, der i dag kræver mere forretningssans end nogensinde:

»Det er svært, men min datter er en tapper dame,« lyder det fra faren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen