Berlingske Business

Apotekerne er klar til en ordentlig dosis nethandel

DF: Vi skal have råd til den dyre medicin RB PLUS Apotekerne fa
Modsat anden detailhandel har apotekerne hængt i bremsen, når det kommer til salg på nettet. Men nu sætter branchen fut på den digitale kedel. Foto:

Efter flere år i bremsen skruer apotekerne op for nethandlen. Indenfor fem år forventes et boom i det digitale medicinsalg.

Lange nummerkøer og nedslåede blikke på apotekerne kan snart blive fortid. Websalget af apoteksvarer står nemlig foran et regulært boom i Danmark, skriver Børsen.

Hvor den øvrige detailbranche for længst har omstillet sig til digitale indkøbskurve og i gennemsnit sælger 20 pct. af sine varer online, har handel med medicin og apoteksvarer længe haltet efter internettets virkelighed.

Af det 11,1 mia. kr. store marked er kun 1 pct. af handelen i 2014 gået via nettet. I år ventes e-handel med apotekervarer at nå 90 mio. kr. Men med en ny apotekerlov og et langt større fokus på det digitale salg, forventes beløbet at nå over 1 mia. kr. i 2020 - eller lidt under 10 pct. af det samlede salg.

vd

Spørger man Lars Persson, ejer af Webapoteket, som Berlingske Business tidligere har skrevet om, ser han endda et onlinesalg på 10-15 pct. af markedet som realistisk i 2020.

Ifølge Lars Persson udgør receptmedicin cirka 75 pct. af apotekernes salg, og derfor bliver det afgørende for de nye webapoteker at få hånd om det marked.

Også andre apotekere forventer stigninger i onlinesalget. Blandt andet Per Wijngaard, formand for kæden Apotekeren, som består af 105 apotekere og 185 butikker. Han ser især brugervenlighed, faglig rådgivning og beskyttelse af persondata som afgørende for, hvem der vinder markedsandelene på nettet.

Til BT / BM / Scanpix

Dansk e-handel med medicin forudsætter, at medicinen er godkendt af Sundhedsstyrelsen til salg i Danmark. Desuden står en række udenlandske aktører klar til at springe på det danske medicinmarked på nettet, men markedsføring er ikke tilladt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen