Berlingske Business

Anna og Clara vinder på sociale medier

27BUSMikkel-Grene.jpg
Administrerende direktør Mikkel Grene har store visioner. Han planlægger at fordoble antallet af butikker de kommende to år og de sociale medier skal bruges som vækstbenzin. Foto: Søstrene Grene/Hans Christian Jacobsen

Søstrene Grene fortsætter væksten og leverer rekordregnskab. Succesen skyldes blandt andet en meget personlig markedsføringsstrategi på de sociale medier.

»Anna og Clara kan med stor glæde meddele Dem, at en ny butik åbner i Køge. De er derfor trukket i arbejdstøjet og er i fuld gang med at blive klar til åbningsdagen.« Sådan lyder et af de seneste opslag på Søstrene Grenes facebookside.

Opslaget har fået 622 »likes« og en enkelt kunde kommenterer: »Øv, hvornår kommer i til Nykøbing Falster.« Den korte besked er led i en nøje gennemtænkt markedsføringsstrategi, der skal bruges som benzin for Søstrene Grenes vækststrategi.

Det er nemlig fortællingerne og købe­oplevelsen, der skal sælge Søstrene Grenes varer. Sådan har det altid været, men virksomheden har med stor succes formået at overføre og forny den gamle fortælling om de to søstre på de sociale medier.

Alene i Danmark er der en halv million, der følger Søstrene Grene på facebook, men mediet indgår også som en vigtig del, når konceptet skal integreres på nye markeder, forklarer administrerende direktør Mikkel Grene.

»Vi kan ret hurtigt få et nyt community op at køre, når vi eksempelvis åbner i Paris. Vi oplever, at så snart vi kommer over en kritisk masse på et par tusind, går det rigtig stærkt med at få flere følgere og udbrede kendskabet,« siger Mikkel Greve.

Søstrene Grenes overordnede markeds­føringsstrategi handler om at skabe loyalitet. I stedet for at annoncere med bestemte varer og tilbud markedsfører Søstrene Grene sig ved at komme med råd til boligindretning og vad at producere små gør-det-selv-opskrifter på video.

Og den strategi ser ud til at virke. Selskabet bag Søstrene Grene har netop offentliggjort sit seneste regnskab, og resultatet lyder på 34,5 millioner kroner før skat. Det svarer til en forbedring på 53 pct. i forhold til året før.

20 nye butikker på et år

I regnskabsåret har Søstrene Grene blandt andet åbnet 20 nye butikker i Danmark og i udlandet, og nipsbutikkerne kan nu også findes i Norge, Sverige, Holland, Island, Frankrig, Spanien og Japan.

»Inden for de seneste år har vi fundet ud af, at indkøbsoplevelsen, hvor man ligesom træder ind i et parallelunivers eller ind i en oase, også bliver efterspurgt i andre lande,« siger Mikkel Grene.

Konceptet med et parallelunivers egner sig også rigtig godt til at blive udbygget på nettet, forklarer medierådgiver David Ledstrup fra brandingkonsulenterne Bigum & Co.

»Søstrene Grene har været rigtig god til at udnytte den del af brandet, der i forvejen havde en høj grad af historiefortælling. Firmaet har forstået, at facebook ikke bare en salgskanal, men også er en kanal til produktudvikling og service,« siger David Ledstrup og tilføjer:

»Det kan måske virke plat, at Clara og Anna står i deres værksted og finder på nye idéer. Det ved vi jo dybest set godt, at de ikke gør i virkeligheden, men det er med til at skabe genkendelighed, og Søstrene Grene har formået at indskrænke sin målgruppe og henvende sig til den med bravour.«

Mårettet kommunikationsarbejde

Søstrene Grene arbejder meget målrettet med kommunikation og er bevidst om, hvor vigtigt det er for salget. Der sidder i dag 11 ansatte i virksomhedens marketingafdeling, og det er deres opgave ikke bare at kommunikere med kunderne, men også sørge for, at fortællingen når hele vejen rundt i organisationen.

»Jeg kan godt forstå, at andre har svært ved at gøre det, for det er gået op for os, at det handler om rigtig meget mere end bare arbejdet i marketingafdelingen. Hver gang, man poster noget på de sociale medier, trækker det en kæmpe hale af logistik efter sig. Hvis ikke kunden kan gå ned i butikken og se, at det fuldstændig spejler det, der foregår på nettet, knækker filmen,« siger Mikkel Grene.

På samme måde bruger kæden også de sociale medier den anden vej rundt til at definere Søstrene Grenes særprægede stil. Hver uge kommer der 100 nye varer i butikkerne, som de fire designere skaber i synergi med kædens kampagner, og hvad der ellers sker på de sociale medier.

I efteråret planlægger Søstrene Grene at åbne butik nummer 100, og omsætningen forventes i de kommende 12 måneder at overstige en milliard kroner. Blandt andet rykker kæden nu til Tyskland, hvor Mikkel Grene vurderer, at der er potentiale til op mod 200 butikker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen