Berlingske Business

Anders Holch: Stylepit giver bøvl og kræver hårdt arbejde

15BUSAnders-Holch-Povlsen-a.jpg
»Der er ingen tricks eller nemme smutveje til at få vendt virksomheden,« siger Bestsellers Anders Holch Povlsen om Stylepit, hvor han netop har købt sig ind som majoritetsejer. Foto: Scanpix

Det kommer til at kræve masser af knofedt at få Stylepit på benene igen, mener selskabets nye enevældige ejer, Bestseller-direktør Anders Holch Povlsen.

Bøvl og hårdt arbejde. Det er, hvad Anders Holch Povlsen har fået med i købet af Stylepit-aktier, som har givet ham en samlet ejerandel på internetmodeselskabet på godt 83 procent.

»Der er ingen tricks eller nemme smutveje til at få vendt virksomheden. Det bliver bøvl og hårdt arbejde – men vi er heldigvis ikke arbejdssky,« siger Anders Holch Povlsen til Berlingske.

Stylepit har gennem flere måneder kæmpet for overlevelse med bestyrelsesformand N.E. Nielsen i spidsen sammen med direktør Marc Jeilman. Efter en kapitaludvidelse kom Bestseller og Anders Holch Povlsen imidlertid med et købstilbud betinget af at komme i besiddelse af over 50 procent af aktierne. N.E. Nielsen og Marc Jeilman har i skarpe vendinger ytret, at købstilbuddet på 20 øre per aktie var for lavt, men Marc Jeilman og de to bestyrelsesmedlemmer Stein Lande og Christian Bjerre Kusk besluttede alligevel i sidste uge at acceptere tilbuddet fra Anders Holch Povlsen.

Anders Holch Povlsen, Bestseller.

At nærtstående parter endte med at sælge ud af deres aktiebeholdning, selv om prisen ikke ændrede sig, kan ifølge Anders Holch Povlsen betyde flere ting.

»Det kunne godt tyde på, at opgaven er større end som så, og at den turnaround, der har været talt om, ikke har været gennemført med succes,« siger Anders Holch Povlsen, som vil arbejde på at få skabt ro om selskabet hurtigst muligt, så medarbejderne kan arbejde fokuseret på de rigtige ting.

»Vi kan ikke tillade os at fortsætte med at lave lappeløsninger eller arbejde på kort sigt. Vi skal gøre de ting, der er rigtige for virksomheden og dens medarbejdere på længere sigt,« siger Anders Holch Povlsen.

Hvad er så det rigtige for Stylepit på den lange bane? Ifølge Anders Holch Povlsen, som også har ejerskab i Stylepits konkurrenter Asos og Zalando, er der brug for store investeringer for at trække selskabet på benene og skabe vækst. Stylepit er en såkaldt »pure player«, som udelukkende sælger tøj på nettet, og det kræver volumen at hamle op med store udenlandske konkurrenter, og der skal dels investeres i platforme, dels i logistik og markedsføring, lyder det fra milliardæren.

Anders Holch Povlsen, Bestseller.

Spørger man Stylepit-direktør Marc Jeilman, har den seneste tid handlet om at »få patienten til at overleve«, og derfor har der været fokus på den finansielle del i højere grad end den kommercielle del, lyder det.

»Stylepit har været truet, og det er lykkedes at redde selskabet med en kapitalforhøjelse og bringe det et sted hen, hvor der nu kan ske et ejerskifte. Nu er der udsigt til, at det kommercielt kan få flere ressourcer,« siger Marc Jeilman.

Stylepit gjorde sin entre på børsen i januar 2012 »ad bagvejen« ved at overtage selskabet SCF Technologies. Hvorvidt selskabet skal forblive børsnoteret er uvist.

»Det er slet ikke afgjort. Det er et meget lille selskab med en meget lille beholdning i fri handel. Hvordan det bliver at drive sådan noget, ved jeg ikke endnu,« siger Anders Holch Povlsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen