Berlingske Business

Analytikere: Lego er mindst lige så meget værd som Mærsk

Lego
Lego-klodser er forsvindende små i forhold til de store 40 fods containere, som et Mærsk-skib sejler rundt med. Men til gengæld får rederigiganten reel konkurrence og bliver måske endda sejlet agterud, når det gælder værdien af selskabet, skriver Finans. Foto:

Lego-klodser er forsvindende små i forhold til de store 40 fods containere, som et Mærsk-skib sejler rundt med. Men til gengæld får rederigiganten reel konkurrence og bliver måske endda sejlet agterud, når det gælder værdien af selskabet, skriver Finans.

Hvis Lego-familien skulle beslutte at børsnotere selskabet, ville værdien formentlig lande på den gode side af 220 mia. kr. Mærsk kan man i øjeblikket købe for under 200 mia. kr. på børsen.

»Du kan tage udgangspunkt i, hvad markedet er villigt til at betale for Legos amerikanske konkurrenter Hasbro og Mattel. Dertil mener jeg faktisk, man kan lægge en yderligere værdi i Lego, fordi det er så stærkt et brand,« siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg hos Formuepleje, til Finans.

aaa

Den uafhængige amerikanske legetøjsanalytiker Sean McGowan er lidt mere forsigtig.

»Umiddelbart kunne Lego formentligt hente 30 mia. dollars eller mere i værdi, fordi det har så stærkt et brand, der er et klart potentiale i Lego-film og muligheder i global ekspansion,« siger Sean McGowan.

lego

Dermed sætter han over for Finans "kun" Lego til omkring 200 mio. kr.

Mattel og Hasbro koster hver omkring 75 mia. kr. i det amerikanske aktiemarked.

lego

Lego-familien understreger, at der ingen planer er om at sælge virksomheden.

Chrille

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen