Berlingske Business

Analytiker får Pandora-aktien til at styrte videre ned

Pandora
Pandora (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2018) Foto:

Pandora-aktien er faldet med 30 pct. de sidste to uger. Senest har en analytiker torsdag forårsaget et kursfald på yderligere syv pct.

Aktierne i Pandora er gennem en hård tid. Torsdag falder Pandora-papiret med yderligere syv pct., efter at den toneangivende analytiker Lars Topholm fra investeringsbanken Carnegie har sænket sin anbefaling. Siden kvartalsregnskabet for to uger siden er aktien faldet med 30 pct., og aktionærerne har mistet næsten 23 mia. kr. af deres værdier.

»Carnegie har sænket anbefalingen, og det har fået aktien til at falde,« siger Søren Løntoft, analytiker i Sydbank.

Carnegie nedjusterede sin anbefaling på Pandora-aktien fra ”hold” til ”salg” og kursmålet fra 700 kr. pr. aktie til 400 kr. Aktien koster torsdag formiddag 484 kr.

Investorerne i Pandora måtte for ni dage siden acceptere et kursfald på 15,5 pct. efter et kvartalsregnskab, hvor salget af de danske smykker til kineserne slet ikke levede op til forventningerne.

»Kursfaldene er rimelige, hvis man ikke tror på, at de over de kommende år ikke kan indfri deres finansielle målsætninger, og vi vil se et væsentligt indhug i deres indtjening,« siger Søren Løntoft.

Han er dog langt fra lige så pessimistisk om fremtiden for den danske smykkevirksomhed, som flere af hans kollegaer er. Han peger på, at Pandoras nye forårskollektioner og guldsmykke-konceptet under navnet Shine, der blev rullet ud i marts, tegner til at være blevet taget godt imod.

»Jeg forventer, at Pandora vil kunne indfri sin helårsprognosen på baggrund af de nye koncepter, som det ser ud til, at markedet har taget godt imod. Tror man på det, så synes jeg, at kursfaldet er væsentligt overgjort, men kommer de ud og nedjustere og kan ikke indfri de langsigtede målsætninger, er det i orden,« siger Søren Løntoft.

Ledelsen i Pandora har i lange perioder været udsat for hård kritik for deres evner til at kommunikere tydeligt med markedet. Topchef Anders Colding Friis, og bestyrelsesformand Peder Tuborgh har gentagne gange afvist kritikken men har sagt, at ledelsen overvejede, om selskabet kommunikerede godt nok.

Men flere investorer har fortsat et anstrengt forhold Pandora-cheferne. Senest skrev mediet InsideBusiness, at Anders Colding Friis dagen efter regnskabet - onsdag - fortale  en række investorer, at selskabet i februar blev opmærksom på, at der var opstået udfordringer i Kina. Men de oplysninger blev først kommunikeret ud til markedet ved kvartalsregnskabet i maj.

»Der er fortsat mistillid til ledelsens evner til at kommunikere med markedet,« siger Søren Løntoft.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen