Berlingske Business
17:41God weekend

Analytiker: Carlsbergs regnskab er bevis på en effektiv strategi

Carlsberg_business
Carlsbergs topchef Cees 't Hart skåler med Carlsbergs stifter JC Jacobsen. Foto:

Sammenlignet med sidste år har den danske bryggerigigant Carlsberg solgt færre øl i første halvår af 2017 – til gengæld er det de »rigtige« øl, de har solgt, og derfor har virksomheden haft en fremgang i indtjeningen. Det er første tegn på, at bryggeriets strategi virker, mener analytiker.

Trods en sommer, der har været sparsom på både sol og fodbold, overrasker den danske bryggerigigant Carlsberg positivt med en pæn indtjeningsfremgang i deres halvårsregnskab.

»Overordnet set er det et rigtig godt regnskab, Carlsberg leverer i dag. Salget er ikke helt lige så stærkt som ventet, men indtjeningen er til gengæld bedre end vi analytikere turde håbe på,« siger senioranalytiker fra Sydbank, Morten Imsgard.

I årets første halvår landede Carlsbergs samlede omsætning på 31,8 mia. kr., hvilket er en marginal fremgang på under 2 pct. sammenlignet med første halvår af 2016. Men indtjeningsmarginerne er blevet forbedret i samtlige regioner, og derfor lander bryggerigigantens samlede resultat på 3,8 mia. kr. før skat, hvilket er en fremgang på omkring 600 mio. kr. sammenlignet med første halvår af 2016, hvor virksomheden omsatte for ca. 3,2 mia. kr.

Carslberg

Det er især salget af Carlsbergs dyrere ølmærker, som har drevet fremgangen i indtjeningen, og det er det første synlige bevis på, at bryggeriets omfattende strategiomlægning virker, mener analytikeren:

»Det er præcis det, Carlsberg skal i øjeblikket. De er i en transformationsproces i selskabet, hvor de har flyttet fokus til at sælge de dyre brands i deres produktportefølje. De er begyndt at fokusere mere på produkter uden for kernesegmentet og sælger flere specialøl, hvor indtjeningsprofilen er meget bedre. Alt det ser ud til at fungere rigtig godt i øjeblikket, og kombineret med deres besparelsesprogram har det understøttet en positiv udvikling i indtjening i selskabets tre geografiske regioner,« siger han.

Carlsberg har med deres »Sail 22«-strategiplan omlagt fokus fra at sælge øl i store mængder til at sælge de »rigtige« øl, som giver en større profit. Med halvårsregnskabet tyder det for alvor på, at den strategi virker, vurderer analytikeren:

»Med halvårsregnskabet får vi et synligt bevis på, hvorfor de har lavet deres strategiplan, hvor de fokuserer på at sælge de rigtige øl frem for bare at sælge øl i store mængder virker. Det er der, indtjeningen ligger i industrien, og det ser ud til, at Carlsberg har fået en god start på den rejse ved at gennemføre Sail 22-strategien,« siger han.

Carlsberg

Morten Imsgard peger samtidig på, at Carlsbergs strategi også er et udtryk for, at bryggerigiganten har tilpasset sig til et marked, som i større grad efterspørger dyrere øl end tidligere.

»Det er jo også det, forbrugeren efterspørger. I et marked, hvor forbrugeren ikke længere kan forventes at ville købe traditionelle Pilsner-øl i mange af markederne, er det også vigtigt for et bryggeri at vise den her innovationsevne til at udvide deres portefølje og sælge flere brandhistorier frem for bare at sælge det rå produkt,« siger han, og tilføjer:

»Der er lagt i kakkelovnen til, at mange af de her tendenser fortsætter.«

På hjemmefronten, hvor solskinstimerne har været sparsomme i år, er Carlsbergs salg mængdemæssigt gået en smule tilbage sammenlignet med første halvår af 2016, men bryggerigiganten har alligevel præsteret en fremgang i indtjeningen i Skandinavien.

»I Skandinavien ser vejret ikke ud til at have den helt store betydning. De skandinaviske markeder er en smule nede, men Carlsberg har egentlig pæn fremgang i Skandinavien, som igen er drevet af, at man sælger flere af sine luksusprodukter. Volumenmæssigt er salget en smule nede, og det skyldes jo nok både vejret og måske også, at vi havde EM i fodbold sidste år,« siger Morten Imsgard.

FILES-US-BELGIUM-BEVERAGE-MERGER-INBEV-SABMILLER

På det russiske marked har bryggegiganten de seneste år været udfordret af alt fra økonomisk krise og devaluering af rublen til afgiftsforhøjelser og politiske sanktioner, og som det seneste er plastik ølflasker på over 1,5 liter blevet ulovligt i landet pr. 1. januar. Men trods et fald i Carlsbergs salgsvolumen på det russiske marked, kan bryggerigiganten også her konstatere en fremgang i indtjeningen, fordi de har solgt flere dyre øl:

»Jeg synes egentlig, at Carlsberg gør det rigtige i det russiske marked. De har været meget disciplinerede med at gennemføre prisstigninger, og de har været bevidste om, at de har sat priserne på nogle af produktkategorierne højere end deres konkurrenter. Det betyder, at man i øjeblikket taber nogle markedsandele på det russiske marked, men samtidig betyder det også, at man leverer en rigtig stærk indtjeningsfremgang i det russiske marked,« siger Morten Imsgard, og tilføjer:

»For Carlsberg er det hele tiden en balance om, at man accepterer tabet af nogle markedsandele, hvis man samtidig kan øge indtjeningen, fordi det er vigtigere at prissætte produktet rigtigt – også i forhold til at understøtte brandet – frem for at lege med i det game, hvor man kan sælge øl i nærmest ubegrænsede mængder uden at tjene noget. For det er ikke interessant på den lange bane.«

Selvom bryggegigantens indtjening er vokset på det russiske marked, understreger analytikeren, at det russiske ølmarked som helhed næppe vil blive mindre presset i andet halvår af 2017.

Carlsberg har ikke opjusteret forventningerne til 2017 til trods for fremgangen i indtjeningen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen