Berlingske Business

Analytiker: B&O står ved en skillevej

Pix-B&O
Overskrift
Tue Mantoni og B&O er under pres. Enten skal der indgåes partnerskaber, eller også skal selskabet bevise, at det kan stå alene. Foto:
 

Administrerende direktør Tue Mantoni og co. skal inden for det næste år bevise, at selskabet kan høste frugterne af de mange produkter, der er lanceret fra B&O.

Problemer i produktionen har spændt ben for B&O, som inden jul med stor skuffelse måtte nedjustere forventningerne til regnskabsåret.

I dag fremlagde selskabet så de blodrøde tal for halvåret, og selvom administrerende direktør Tue Mantoni bevarer optimismen og tror på fremgang i anden halvdel af det skæve regnskabsår, vurderer aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft, at B&O står ved en skillevej. Det er nu eller aldrig for et  B&O i den form, vi kender i dag.

»Min reaktion på første halvår er, at B&O står ved en skillevej. På den ene side har B&O haft det stærkeste produktudbud længe med trådløse højttalere og Avant-tv, men produktionsmæssigt har man haft problemer, og det har øget omkostningerne,« siger Søren Løntoft.

Pix-B&O

Med andre ord skal B&O over det næste år bevise, at selskabet kan tjene penge på de mange produktlanceringer. Bestyrelsesformand Ole Andersen har luftet muligheden for at indgå partnerskaber, fordi han erkender, at udfordringerne i B&O er ganske alvorlige. Det er heller ingen hemmelighed, at B&O har ledt efter mulige købere af hele selskabet eller dele af selskabet.

»Jeg tror ikke, det er nært forestående, for så tror jeg, salget ville være sket noget før,« siger Søren Løntoft.

I dagens halvårsregnskab fremgår det, at B&O forventer et positivt driftsresultat i andet halvår, hvilket indikerer, at produktionsproblemerne er af kortvarig karakter.

»Problemet er bare, at bestyrelsesformand Ole Andersen har været ude og sige, at B&O har en størrelse, der gør det svært for selskabet at være lønsomt,« siger Søren Løntoft.

Bang & Olufsen sælger ikke så meget som forventet

Tue Mantoni er fortsat positiv og fremhæver de mange produktlanceringerne og markedets positive modtagelse af produkterne. Han kalder i forbindelse med fremlæggelse af regnskabet B&O for »sensitivt« og forventer fremgang på toplinjen i de næste seks måneder, hvilket vil rette op på det dårlige første halve år af regnskabsåret.

B&O 2. kvt 2014/2015

I mio. kr.2. kvt. 2014/20152. kvt. 2013/2014Ændr.
i pct.
Omsætning759822-8%
Driftsresultat(95)31
Nettoresultat(72)8
Egenkapital1,6811,5856%
Overskudsgrad-12.5%3.7%
Egenkapitalrente(4.4)%0.5%
Antal ansatte2.3402,09112%

»Over det næste år bliver det synligt, om B&O kan være et lønsomt selskab i en branche, som er så omskiftelig, eller om B&O, som vi kender det, vil have en anden form om et år eller to år,« siger Søren Løntoft.

Resultatet af primær drift landede på minus 95 millioner kroner, mens omsætningen landede på 759 for kvartalet. Nettoresultatet endte på et underskud på 72 millioner kroner.

ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det nye BeoVision 11 fra Bang

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen