Berlingske Business

Analytiker: B&O er (stadig) i dårlig form

B&O fortsætter med at tabe penge COP121 B og O
Arkivfoto. Foto:

Der er ikke meget godt nyt at hente i det netop offentliggjorte regnskab, mener B&O-analytiker. En lønsom forretning har lange udsigter, lyder vurderingen.

Når ledelsen i elektronikvirksomheden B&O med Henrik Clausen i spidsen spejder efter succeserne i virksomheden, er der ganske få opture at få øje på i årsregnskabet 2015/2016:

Der er et nyt underskud efter skat på 208 millioner kroner. Ganske vist går det fremad i B&O Play, hvor man sælger høretelefoner henvendt til et yngre segment. Men i den klassiske B&O-forretning, hvor man satser på luksus-produkter inden for TV og højtalere er omsætningen derimod faldet med fem procent i løbet af det seneste år.

henrik clausen

Og med årsregnskabet i hånden må investorerne sætte sig tilbage og erkende, at det er en langsommelig proces at få gjort Struer-virksomheden til en givtig forretning, vurderer Morten Imsgard, B&O-analytiker i Sydbank.

»B&O ser langt fra ud til at være i den bedste form. Tværtimod. De kommer dårligt ud af regnskabsåret med et underskud, og deres forventninger er langt fra overvældende. De forventer at kunne forbedre indtjeningen. Det skal de jo også kunne, når man ser på, hvor meget der er søsat for at styrke forretningen,« siger han.

Elektronikfirmaet har blandt andet lavet et samarbejde med TV-gigaten LG, og der er blevet solgt fra i løbet af året, da man afhændede aktiverne i Automotive til Harman International Industries. Og det bliver da også bedyret af ledelsen, at væksten skal op i gear i regnskabet. Alligevel virker det ikke, som om virksomheden kommer til at levere positive driftsresultater for alvor i det kommende år, påpeger Morten Imsgard.

»Aktionærerne må indse, at det har lange udsigter at lave en turn around i B&O. Det tager lang tid og rummer en stor risiko,« siger han.

Helt konkret ønsker selskabet at levere et bedre resultat opgjort efter driftsresultat før skat, renter af- og nedskrivninger samt kapitalisering, EBITDAC end i 2015/2016. På den post var der et plus på 14 millioner kroner, hvis man fraregner engangsposter, og det er altså der B&O vil præstere en forbedring.

Manden, der skal levere den, er Henrik Clausen, der for halvanden måned siden afløste topchef Tue Mantoni. Henrik Clausen skal nu hive det danske elektronikklenodie ud af dyndet og få sat gang i væksten. Og ikke mindst tjene penge. Regnskabet, der er forskudt blev dog afsluttet i maj, så det kan endnu ikke kædes sammen med topchefens præstationer i det mere end 90 år gamle selskab.

Den øvelse bliver der plads til, efter at det er ifølge selskabet er kommet ro på situationen omkring Qi Jianhong, der længe stod klar i kulissen til at få fingrene i det danske elektronikbrand gennem sit firma Sparkle Roll.

»Den afbrudte dialog om en overtagelse har givet klarhed for Bang & Olufsen og dets aktionærer. Bang & Olufsen vil fortsætte sit arbejde med at levere lønsom vækst ved løbende at tilføje nyt til sin portefølje af innovative produkter,« lyder det fra selskabet i årsregnskabet.

Selv om opkøbsforhandlingerne blev indstillet for fire måneder siden, stod det klart tidligere på måneden, at Qi Jianhong havde fortsat sit opkøb i B&O og nu oppe på at eje mere end en femtedel af virksomheden med 20,2 procent.

Jens chr hansen

Meldingen fra B&O-ledelsen skal ifølge Morten Imsgard tolkes som en besked internt i selskabet om, at man ikke skal fokusere på opkøbet og eventuelle nye ejere længere. Målet er at få gang i væksten - altså den lønsomme.

»Man vil gerne sende et budskab internt, om at fokus skal ligge et helt andet sted end på den kinesiske rigmand, der i princippet kan sende købstilbud hver eneste dag,« siger han.

Bang & Olufsen omsatte for 2,633 milliarder kroner i 2015/2016 mod 2,356 milliarder kroner i 2014/15.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen