Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Analyse: Galt eller genialt?

signe
Erhvervsjournalist Signe Ferslev Pedersen. Foto:

Han kalder sig for mad- og måltidsaktivist og tweeter om bedre mad til alle, der interesserer sig for forandringer og forbedringer i dansk dagligvarehandel.

Nogenlunde med de ord præsenterer Peter Høgsted sig selv på det sociale medie Twitter. Men det er også omtrent sådan, han går til jobbet som administrerende direktør for dagligvaregiganten Coop. Han vil forandre dagligvarehandlen, som han ofte har betegnet som både kedelig og idéforladt. Peter Høgsted vil ligefrem skabe et paradigmeskifte i dagligvarebranchen, har han tidligere sagt til Berlingske.

Han gør det, fordi han er en leder med forandring som en del af sit DNA, men spørgsmålet er, om den offensive stil, Høgsted lægger for dagen, er en farbar vej i en organisation som Coop.

13BUS20160512-172458-3-1806.jpg

Det er nemlig ikke en helt almindelig virksomhed, Peter Høgsted står i spidsen for. Coop er en speciel organisation, som med 150 år på bagen er bygget op på et fundament af selvstændige brugsforeninger i en andelsform med medlemmerne som ejere. I dag omsætter Coop samlet for 45 milliarder kroner, og Peter Høgsted skal balancere mellem hård forretningsførelse og bestræbelser på at holde fast i ædle værdier som fællesskab og »ærlige produkter«.

Tilsyneladende er det ikke alle i organisationen, som køber idéen om at ændre dagligvarehandlen så fundamentalt, som Høgsted ønsker det.

Ude i det ganske land hos især de selvstændige brugsforeninger ytrer flere ledere deres utilfredshed med strategien, der bliver ført på Coops hovedkontor i Albertslund. Når hverdagen skal hænge sammen for en Dagli’Brugsen eller SuperBrugsen, er det svært at forholde sig til store visioner og dyre investeringer, der ikke umiddelbart viser afkast på den korte bane. Samtidig er idéen om at ændre danskernes madkultur og få os til at spise bedre (læs: dyrere) madvarer umiddelbart nemmere at sælge på Østerbro i København end i Sønderjylland, hvor Peter Høgsted særligt har gjort sig upopulær.

Coop– det usynlige fællesskab - 1

Indtil videre har Peter Høgsted opbakning fra sin formand, Lasse Bolander. Bolander hentede Høgsted til Coop efter en tid med Jesper Lien i spidsen. Lien førte en strategi baseret på besparelser – langt fra Peter Høgsteds madmanifest.

Hvis Coop, som formanden ønsker det, skal være en del af samfundet og have fællesskab som den bærende værdi, ligner Høgsteds mission om at ændre danskernes madvaner det rigtige alternativ. Men det bliver afgørende for Coop-direktøren, at han kan få sit bagland med på idéen og få de 38.000 medarbejdere i Coop til at gå i takt.

Peter Høgsted

Det er langt fra første gang, der er uro i Coops organisation. Der har altid været – og der er stadig – højt til loftet, når Coops ledere på forskellige niveauer mødes til diskussion. Om en del af Peter Høgsteds forandringsøvelse også går ud på at gøre op med en Coop-kultur, der alt for hurtigt ender i brok og beklagelser, ved kun han selv.

Han virker imidlertid ikke som en leder, der er bange for at tage de benhårde beslutninger, der skal til for at nå i mål med, hvad han har sat sig for.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen