Berlingske Business

Amerikansk fastfoodgigant forgylder aktionærerne

USA-FOOD/
Foto:

Den amerikanske fastfoodkæde Yum, der blandt andet står bag Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut og Taco Bell, har valgt at forgylde sine aktionærer med 6,2 mia. dollar.

Det skriver Financial Times.

Aktierne i selskabet faldt imidlertid med mere end 1,2 pct. kort efter, at torsdagens handel blev indledt, idet investorerne i stedet fokuserede på selskabets fortsatte udfordringer på det vigtige kinesiske marked, hvor Yum har kæmpet med en række fødevareskandaler.

I en meddelelse oplyser Yum, at salget i selvstændige butikker i Kina faldt med 3 pct. i november i forhold til samme periode sidste år. Det sammenlignelige salg skred med 1 pct. for KFC, mens det for Pizza Hut dalede med 9 pct.

For at imødekomme salgsnedgang i Kina, valgte Yum i oktober, at fastfoodgiganten vil splitte selskabet i to. Den ene del skal have fokus på Kina, den anden del på resten af ​​verden.

Yum meddeler torsdag, at opdelingen vil tillade begge virksomheder at skabe et afkast til aktionærerne på 15 pct. om året. Før opdelingen ventede virksomheden en indtjening per aktie på 10 pct.

- Vi fortsætter med at skabe solide fremskridt med vores planlagte adskillelse i to selvstændige, børsnoterede selskaber - Yum! Brands og Yum! China - hver med overbevisende vækststrategier, særskilte investeringsegenskaber og optimerede kapitalstrukturer, siger Greg Creed, administrerende direktør for Yum i meddelelsen.

 

 

Andreas Antoni Lund +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen