Berlingske Business

Amerikansk detailkæmpe på afgrundens rand

US-RETAIL-GIANT-SEARS-CASTS-DOUBT-ON-FUTURE-OF-COMPANY
Der er ikke særlig meget at flage for for Sears Holding, der ejer detailkæderne Sears og Kmart. Foto:

Sears-kæden, der har næsten 700 varehuse i USA, kæmper for at overleve.

Den amerikanske detailkæmpe Sears er i store økonomiske problemer. Det skriver flere internationale medier, blandt andet Financial Times og Wall Street Journal.

Alarmklokkerne er begyndt at ringe, efter ejeren af Sears har udtalt, at der er ’betydelig tvivl’ om kædens muligheder for at overleve det næste år.

Krisen hos Sears har været længe undervejs: De sidste seks år har kæden haft blodrøde tal på bundlinjen og et samlet underskud på over 10 milliarder dollars.

Aktierne i den tidligere hæderkronede amerikanske detailforretning er faldet med 90 procent, hvis man sammenligner med værdien for fem år siden. Sidste overskud skal man tilbage til 2011 for at finde i regnskaberne.

SEARS

Sears' problemer skyldes blandt andet, at kæden har været for langsom til at tilpasse sig et konkurrencepræget marked, hvor forbrugerne i højere grad lægger varer i kurven online og forventer noget mere end kun store varehuse, hvis shoppingen foregår i fysiske butikker.

Som et led i overlevelsesstrategien har Sears solgt ud af sine ejendomme, lige som værktøjsfirmaet Black and Decker for nyligt blev solgt for omkring 6 milliarder kroner.

Et tegn på, at problemerne er alvorlige, er, at de forsikringsfirmaer, der i tilfælde af manglende betaling fra Sears tidligere har stillet sikkerhed for kædens leverandører, ikke længere er villige til at gøre det.

Sears-kæden blev grundlagt i 1886 og startede som et postordrefirma, der senere åbnede varehuse rundt om i USA. I 2005 blev Sears opkøbt af Kmart. Sears er i dag USAs femtestørste varehuskæde efter Walmart, Target, Best Buy og The Home Depot.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen