Berlingske Business

American Apparel går konkurs efter dalende salg og pinlige sager

US-
American Apparel er blandt andet kendt for at benytte deres ekspedienter som modeller. Foto:

American Apparel planlægger at indgive en konkurs-begæring mandag. Butikslukninger og afbetaling af gæld skal redde den skandaleramte amerikanske butikskæde.

Den før i tiden så hippe amerikanske tøjkæde, American Apparel, indgiver konkursbegæring mandag.

Meldingen kommer efter en længere periode, hvor faldende salg, voksende gæld og dårlige sager har forfulgt virksomheden.

American Apparel håber at komme tilbage i spillet efter konkursen ved at lukke butikker og nedbringe gæld. Kreditorerne giver længere snor til virksomheden i forbindelse med konkurserklæringen. Det er den særlige amerikanske konkurslovgivning, som tillader virksomheder at restrukturere og opbygge virksomheden på ny.

H-M-SALES

Salget er faldet markant - især i løbet af det sidste års tid, 17 pct. dykkede det, hvis man sammenligner andet kvartal i år med andet kvartal i 2014. Tøjkæden fra Los Angeles har længe overlevet ved hjælp af kapitalindsprøjtninger. I december 2007 var en aktie i American Apparel 15,80 dollar værd, fredag den 2. oktober var prisen nede på 11 cent.

Upassende opførsel førte til fyring

Dårlige sager har forfulgt tøjkæden i flere år. Virksomhedens grundlægger, Dov Charney, skabte vild kaos, da anklager om upassende opførsel og retssager forfulgte ham. I december 2014 måtte han tage konsekvensen og forlade American Apparel.

Det er ikke første gang, at American Apparel har være ude i et stormvejr. De mere forretningsmæssige problemer begyndte i 2009, hvor halvdelen af medarbejderne på fabrikken i Los Angeles måtte fyres, fordi de ikke var autoriserede til at opholde sig i USA.

08BUSoutlet#2.jpg

Det betød, at der skulle ansættes og oplæres nye medarbejdere, hvilket resulterede i forsinkede leveringer til butikkerne. Et år efter steg bomuldspriserne, hvilket gav tøjkæden endnu flere udgifter, og de måtte låne sig ud af problemerne.

Den daværende direktør Dov Charneys ekshibitionistiske opførsel med sexsnak, provokerende fotoskydninger i hans kælder, og det faktum, at han sommetider gik rundt på fabriksgulvet kun iført underbukser, skræmte lånerne væk.

Dov Charneys farverige livsstil gik ellers i årevis godt i spænd med virksomhedens brand, men pludselig en dag gik han over grænsen, da han i 2004 onanerede foran en journalist, som skulle interviewe ham.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

De følgende ti år forfulgte anklager om sexchikane mod kvindelige medarbejdere Charney. I sidste ende blev det for meget for bestyrelsen, da det kom frem, at Charney havde sendt nøgenbilleder af en ekspedient i omløb og havde misbrugt virksomhedens penge, og Charney måtte gå af som adm. direktør.

Håbet om en frisk start

Den nye adm. direktør, Paula Schneider, har siden januar 2015 forsøgt at give virksomheden førstehjælp ved at strømline produkterne og nedbringe udgifter. Hendes initiativer har dog ikke haft det ønskede resultat, og det fører nu til konkursbegæringen.

Tøjbutik


Fordelene ved konkurs-begæringen er til at få øje på. Et antal af retssager mod virksomheden vil blive forsinket, og American Apparel vil generelt få mere luft til at få den finansielle situation under kontrol.

American Apparel begyndte som en T-shirt butik i 1989 i Los Angeles. Med disco-bukser og body-stockings definerede tøjkæden tøjstile i 90erne og de tidlige 00ere.

q

Butikskæden har været progressiv omkring forskellige mærkesager og har blandt andet kæmpet for vielser mellem folk af samme køn. American Apparel har også forsøgt at redefinere skønhedsidealer ved at bytte professionelle modeller ud med ekspedienter i deres kampagner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen