Berlingske Business

Aldrig er der blevet brugt så mange penge på fodboldspillere

Pix-fodbold
Dyre drenge. Barcelonas Luis Suarez, Neymar og Lionel Messi går over i historien som nogle af verdens dyreste handler i fodbold.  Foto:

Verdens fodboldklubber har samlet brugt over 26 milliarder kroner i handler med fodboldspillere i 2014. Det er en stigning på 2,1 procent.

Der er penge i gode ben. I hvert fald hvis de er i stand til at brilliere med en bold. For første gang nogensinde blev der i 2014 handlet fodboldspillere for mere end 4 milliarder dollar, svarende til 26,2 milliarder kroner.

Ifølge BBC handlede fodboldklubber i 2014 spillere for 4,1 milliarder dollar, svarende til 26,9 milliarder kroner, hvilket er det højeste beløb nogensinde og en stigning på 2,1 procent fra året før. Det viser tal fra det internationale fodboldforbund, FIFA.

Det var særligt de engelske klubber, der i det forgangne år havde spenderbukserne på. De handlede spillere for 1,2 milliarder dollar, svarende til 7,9 milliarder kroner. Beløbet er 67 procent højere, end hvad der blev brugt i spanske klubber, hvor der samlet blev brugt 700 millioner dollar, svarende til 4,6 milliarder kroner.

26BBMrasmus-ankersen1.jpg

Til gengæld var Spanien det land, der modtog flest transferpenge i 2014. I alt blev der sendt omkring 667 millioner dollar, svarende til knap 4,4 milliarder kroner, til de spanske klubber.

Det skal blandt andet tilskrives handlen med Alexis Sanchez - 26 år fra Chile - som Barcelona solgte i november til engelske Arsenal for 32 millioner pund, svarende til 318 millioner kroner.

En anden af de spillere, som trak transferbeløbet op, er Luis Suarez - 28 år og fra Uruguay. Han rykkede fra engelske Liverpool til spanske Barcelona i en handel, der rygtes til at ligge på 128 millioner dollar, svarende til 838 millioner kroner. Med handlen skrev Suarez sig ind i fodboldhistorien, som spilleren handlet til det tredjestørste beløb i Europa nogensinde.

united

I England er det især lukrative tv-aftaler, der har givet de engelske klubber økonomiske muskler til at hente verdensstjerner til Premier League. Og det er ikke kun spillere og klubber, der nyder godt af det. De engelske klubber har nemlig også lagt en del penge hos agenterne, som samlet har modtaget 87 millioner dollar, svarende til 570 millioner kroner. Det samlede beløb til fodboldagenterne lå i 2014 på 236 millioner dollar, svarende til knap 1,5 milliarder kroner.

I alt var der 13.090 handler med fodboldspillere på verdensplan i 2014. Tallet tæller kun international transfer og inkluderer dermed ikke klubskifte inden for samme nation.

Det korte transfervindue er lige nu åbnet, så klubber kan handle spillere frem til 2. februar.


claus

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Seneste nyt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen