Berlingske Business

Aldi taber discountkrigen

24BUSForside2-Aldi.jpg
Aldi i Gothersgade (bill.) er blandt kædens tidlige åbninger. Senest har den tyske kæde slået dørene op for en ny butik i Ishøj, mens andre er lukkede. Foto: Asger Ladefoged

Mens de andre discountkæder stormer frem i Danmark, står Aldi tilbage med store million-underskud, forældede butikker og et ramponeret image. Kæden er tvunget til at lukke danske butikker.

Danske forbrugere fravælger Aldi, og det fører til butikslukninger hos den tyske discountkæde, der er kendt for spartansk indretning, tyske varer, kittelklædt personale og jævnlig kritik i danske medier.

Mens alle øvrige discountkæder i Danmark har haft travlt med at åbne nye butikker, er antallet af Aldi-butikker faldet fra 249 til 235 fra 2008 til 2012. Endnu flere butikslukninger er på vej hos Aldi.

»Vi kommer til at fortsætte med at lukke butikker den næste tid,« siger Hans Erik Hansen, direktør for Aldi i Danmark.

Aldi er tvunget til handling efter fem års nedtur i Danmark, hvor både omsætning og resultat er dykket hvert eneste år ifølge selskabets danske regnskaber. Den katastrofale udvikling hos Aldi sker samtidig med, at de øvrige discountbutikker har vokseværk og får danskerne til at købe flere discountvarer end nogensinde.

Hvad, der gør mest ondt på Aldi, er, at den tyske rival Lidl får bedre og bedre fat i danskerne. Lidl har de seneste fem år øget antallet af butikker i Danmark fra 58 til 89. Samtidig har kæden forbedret sit image. I 2010 var det på niveau med Aldis. I dag er Lidls image løftet markant, og dermed er Aldi isoleret som discountkæden med det suverænt dårligste image i Danmark, viser et særudtræk fra analysevirksomheden YouGov, som måler danskernes opfattelse af en række varemærker.

Aldi har været tilbageholdende med at tilpasse sig det danske marked, og det er en af årsagerne til kædens deroute i Danmark.

»Aldis tyske konkurrent Lidl er gået fra et meget strengt tysk koncept til at tilpasse sig danske forhold mere, og det har gjort, at den har kunnet holde skansen og endda ekspandere,« siger Per Nyborg, direktør i Institut for Centerplanlægning.

Den udlægning er han ikke alene om.

»Lidl har været mere villig til at tilpasse sig det danske marked end Aldi. Aldi er en mere stiv organisation, som i højere grad insisterer på at gøre det samme på alle sine markeder,« siger Flemming Birch, stifter af konsulentfirmaet Birch & Birch.

De to er enige om, at der skal ske betydelige ændringer hos Aldi, hvis katastrofekursen i Danmark skal ændres til succes.

»Der skal ske noget meget markant hos Aldi. Udviklingen på discountmarkedet i Danmark går i retning af større butikker og flere friske varer hos konkurrenterne. I det lys ser Aldi mere og mere støvet ud,« siger Flemming Birch, der samtidig mener, at Aldi bør blive bedre til at reagere på den kritik, som kommer fra kunder og fagforeninger i stedet for at stikke hovedet i busken, som har været den hidtidige strategi.

Aldi kom ud af 2012 med en nettoomsætning på 3,6 mia. kroner og et underskud på 108 mio. kroner i Danmark. Det var tredje år i træk med millionunderskud og et af de værste resultater, siden discountkæden kom til Danmark i 1977.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen