Berlingske Business

Aldi presset til lukninger i Danmark

24BUSNYAld-i4-5.jpg
Mange af Aldis butikker har stadig et look fra 1970erne og 1980erne, men der er også nye iblandt. Et eksempel er denne butik i Ishøj, som Aldis direktør gerne ville invitere Berlingske Business’ fotograf ind i. Foto: Asger Ladefoged

Tyske Aldi bliver knust i den danske discountkrig. Kædens omsætning og resultat er faldet fem år i træk. Samtidig lukker kæden butik efter butik, og det mest stabile hos Aldi er i dag kædens dårlige image.

Den tyske discountkæde Aldi gør klar til at lukke flere af sine danske butikker.

Det sker efter fem års katastrofekurs, hvor kædens resultat år efter år er faldet. Aldi leverer et blodrødt underskud på 108 mio. kroner i sit danske regnskab for 2012, der samtidig var året, hvor Aldi fik massiv kritik for sin behandling af danske ansatte. Situationen hos Aldi betegnes som »ikke tilfredsstillende« af den danske ledelse. Kæden vil forsøge at bryde den negative udvikling ved at skille sig af med flere af de dårligst fungerende butikker.

»Vi er helt på det rene med, at vi har for mange små og ældre butikker i Danmark, som ikke er tidssvarende. Dem er vi nu gået i gang med at lukke,« siger Hans Erik Hansen, direktør for Aldi i Danmark til Berlingske Business.

Undtagelsesvis og i strid med Aldi-koncernens politik om aldrig at udtale sig offentligt fortæller Aldi-direktøren om kædens udfordringer. Han gør det klart, at der er behov for handling på det danske marked.

»Vi er startet med at etablere butikker i Danmark i 1970erne og 1980erne, og en del af butiksnettet er ikke blevet fornyet og moderniseret tilstrækkeligt,« siger han.

Intet modsvar over for konkurrenter

De seneste fem år har umoderne og dårligt fungerende butikker medvirket til Aldis faldende omsætning og resultat i Danmark. Aldi har moderniseret nogle butikker, men mange er også blevet opgivet. Antallet af Aldi-butikker er faldet fra 249 til 235 fra 2008 til 2012, viser tal fra Retail Institute Scandinavia. Flere butikslukninger er på tegnebrættet.

»Jeg tør ikke sætte tal på, men vi kommer til at fortsætte med at lukke butikker den næste tid,« siger Hans Erik Hansen, der blev ny direktør hos Aldi i Danmark, efter at Jan Lund pludselig forlod posten som kædedirektør efter hård kritik af Aldis behandling af danske ansatte i 2011 og 2012 og en række dårlige resultater.

Mens Aldi bokser med kundeflugt, intern og ekstern kritik tromler de øvrige danske discountbutikker frem. Fra 2008 til 2012 er norske Rema1000 vokset med 59 butikker i Danmark. Fakta er vokset med 46, Netto med 44, Kiwi Minipris med 36, og Aldis tyske konkurrent Lidl er vokset med 31 butikker i Danmark. Aldi har ikke kunnet svare tilbage på angrebene fra de andre discountkæder, og Hans Erik Hansen tør heller ikke sætte ord på, om den tyske kæde er i stand til at gå i offensiven i Danmark.

»I dag er jeg ikke klar til at tale om den fremtidige strategi i Berlingske Business. Men vi har flere projekter i støbeskeen, som vi nu tester,« siger han.

Tabene hos Aldi i Danmark er vokset betydeligt de seneste år. Mens man i 2010 nøjedes med et underskud på 30 mio. kroner, voksede det i 2011 til 48 mio. kroner og 108 mio. kroner i 2012. Hvor lang tid, det omkostningsbevidste tyske hovedkontor vil give Aldi i Danmark til at rette op på den katastrofale udvikling, ønsker Hans Erik Hansen ikke at kommentere.

Aldis største problem er, at kæden har forsømt at udvikle sig, siden den i 1977 begyndte at sælge discountvarer til danskerne.

»Konkurrencen er skærpet markant i Danmark, men Aldi har stået næsten stille. Mange af kædens butikker er i dag fra 1980erne og for små i forhold til danskernes ønsker. Samtidig er sortimentet nok også for smalt og for tysk i forhold til danskernes ønsker,« Per Nyborg, direktør i Institut for Centerplanlægning.

Horrible medarbejderforhold

Aldi står tilbage som den mest triste og ensporede »discounter« i Danmark, mens de andre er blomstret de seneste år, vurderer Flemming Birch medstifter af konsulentfirmaet Birch&Birch.

»Netto, Rema1000 og de mest moderne Fakta-butikker er gået op i markedet og er blevet mere kvalitetsbevidste. Netto har satset markant på kvalitetsprodukter fra Løgismose, og Rema1000 ligner mere og mere et traditionelt supermarked med stort udvalg af frugt og grønt. Så Aldi har nogle konkurrenter, som leverer en helt anden stemning og et andet sortiment end Aldis butikker,« siger han.

Aldi har også fået omfattende kritik for behandlingen af de danske medarbejdere. Bag kritikken fra 2011 og 2012 stod blandt andre fagforeningen HK.

»Vi kunne ikke komme i dialog med Aldi. Derfor var vi nødt til kritisere Aldi i medierne for de horrible forhold, som de bød medarbejderne,« siger Kim Jensen, faglig chef i HK Handel, der siden har holdt møder med Aldis ledelse og oplever, at der sker forbedringer særligt i forhold til medarbejdernes sikkerhed og tryghed.»Aldi har sørget for, at medarbejderne nu ikke længere behøver at gå i banken med kontanter, hvilket var alt for farligt i forhold til røverier. Tilmed er Aldi i færd med at sætte overvågningskameraer op, hvilket skal modvirke antallet af røveriforsøg,« siger Kim Jensen og tilføjer: »Vi er tilfredse med at se forbedringerne.«

Aldi har dog fået så mange klø i offentligheden, at dets image er på et bemærkelsesværdigt lavt niveau i forhold til øvrige discountkæder i Danmark, viser et særudtræk fra YouGov lavet for Berlingske Business. Mens Aldis image ligger nogenlunde stabilt på et lavt niveau, løfter kæder som Lidl og Rema1000 deres betydeligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen