Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Aldi og Lidl blandt detailbranchens top 10

Aldi og Lidl blandt detailbranchens top 10 - 1
Discountkæden Aldi er for første gang med i top 10 over verdens største detailkæder. Foto:

Discountkæden Aldi har for først gang kapret sig en plads blandt detailbranchens top 10, mens Lidl kravler støt op af listen. Det viser en global detailanalyse fra revisionsfirmaet Deloitte.

Discount har kronede dage. Sådan har mantraet lydt længe i detailbranchen og en ny global analyse af detailsektoren bekræfter det. Det er revisionsfirmaet Deloitte der har opgjort hvilke detailkæder, der er størst. Og her blander discountkæderne sig.

Tyske Schwarz, der ejer detailkæden Lidl, er kravlet tre pladsen op af listen til en syvendeplads, mens Aldi for første gang er med i top ti, på en tiende plads. Det skriver Times Online.

Det er dog fortsat amerikanske Wal-Mart der er den ubestridte etter, når det handler om størrelse. Giganten solgte i 2007 for 374,5 milliarder dollars, og er vokset godt 10 procent i årene mellem 2002 og 2007.

Discount-trang vil øges
Så der er fortsat et stykke op til toppen for henholdsvis Schwarz, der solgte for 69,3 milliarder dollars i 2007, og Aldi, der nåede et salg på 58,4 milliarder dollars.

Men Wal-Mart og den øvrige top af listen, der udgøres af franske Carrefour og britiske Tesco, skal ikke hvile på laurbærrene. Ifølge Deloitte vil forbrugernes hang til discount kun øges i det kommende år.

”Efterhånden som vi bevæger os igennem 2009 vil vi se at forbrugerne bliver mere og mere fokuseret på hvor meget værdi de får for pengene, og for hele detailbranchen kommer det til at betyde et øget fokus på omkostningskontrol,” siger Dr. Ira Kalish, direktør for Deloittes research-afdeling til Times Online.

Deloittes opgørelse over verdens største detailkæder ser således ud:
1.Wal-Mart (USA), salg i 2007: 374,5 milliarder dollars

2.Carrefour (Frankrig), salg i 2007: 112,6 milliarder dollars

3.Tesco (Storbritannien), salg i 2007: 94,7 milliarder dollars

4.Metro (Tyskland); salg i 207: 87,5 milliarder dollars

5.Home Depot (USA), salg i 2007: 77,3 milliarder dollars

6.The Kroger co. (USA), salg i 2007: 70,2 milliarder dollars

7.Schwarz (Tyskland), salg i 2007: 69,3 milliarder dollars

8.Target Corporation (USA), salg i 2007: 63,3 milliarder dollars

9.Costco Wholesale Corporation (USA), salg I 2007: 63 milliarder dollars

10.Aldi (Tyskland), salg I 2007: 58,5 milliarder dollars

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen