Berlingske Business

Aldi moderniserer butikker for milliard-beløb

Pix-Aldi
Overskrift
Aldi ruster sig i kampen om de danske kunder med et milliard-beløb, der blandt andet skal bruges til at modernisere forretningerne. Foto:
 

Aldi er i fuld gang med at modernisere forretningerne, så de kommer til at fremstå mere moderne og blandt andet kan tilbyde kunderne mere økologi, mere frugt og grønt og frisk bagværk.

Den tyske dicountkæde Aldi vil være med i kampen om de danske kunder på dagligvaremarkedet og er med et milliardbeløb i gang med at modernisere de 225 forretninger, kæden har i Danmark.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Aldi er ellers den kæde, som flere eksperter har peget på som sorteper på det konkurrenceprægede discountmarked, men siden 2013 har ejeren, Aldi Nord, skudt 1,25 milliarder kroner ind i den danske forretning. Den sidste del på 300 millioner kroner blev bogført kort før jul, og pengene skal blandt andet bruges til at tilbyde kunderne friskbagt brød, mere frugt og grønt og mere økologi. Samtidig skal forretningerne moderniseres.

»Vi har butikker fra 1970'ene og 1980'erne og starten af 1990'erne, der slet ikke lever op til nutidens krav til, hvordan sådan en butik skal se ud,« siger Hans Erik Hansen, Aldis danske direktør, til Børsen.

Bilka, Føtex og Rema 1000 er nu føjet til listeria-liste

Aldi er i fuld gang med at lukke gamle butikker, og selvom kæden også satser på at åbne nye, store butikker, er antallet af Aldi-forretninger på det danske marked reduceret fra 240 til 225 over de seneste fem år. I samme periode har der været fart på det danske discountmarked, hvor der er åbnet 289 nye disocuntbutikker ifølge tal fra analysefirmaet Retail Institute Scandinavia.

Den manglende timing fra Aldis side har vist sig i regnskabsbøgerne med et tab på 228 millioner kroner i 2013, mens omsætningen på fem år er faldet fra 3,9 milliarder kroner til 3,4 milliarder kroner.

Ifølge Hans Erik Hansen har Aldi trods udfordringerne planer om at vokse i Danmark og dermed tage en større del af markedet end de ca. 3 procent, den tyske kæde sidder på i dag.

Men Aldi får kamp til stregen. I dag åbner Lidl en moderne, bæredygtig forretning i Valby, Netto eksperimentere med døgnåbning og Rema 1000 kører sikkert fremad med fokus på kvalitetskød og minimering af madspild. Der bliver med andre ord investeret og satset fra alle spillere på discountmarkedet.

22BUSFinn-Tang.jpg

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen