Berlingske Business
17:41God weekend

Aldi kaprer fyret Lidl-chef: »Vi skal have gjort op med de fordomme, der er om Aldi«

Pix-Finn Tang
Finn Tang havde som administrerende direktør for Lidl Danmark succes med at tjene penge. Nu skal han forsøge at vende minus til plus hos den tyske discountkæde Aldi, hvor han 1 september tiltræder som administrerende direktør for det danske forretningsben. Foto:

Det bliver Finn Tang, tidligere administrerende direktør for Lidl Danmark, der skal få minus vendt til plus i Aldi Danmark. »Vi skal have gjort op med de fordomme, der er om Aldi,« siger den nye direktør.

Han byggede Lidl op i Danmark, og nu skal 51-årige Finn Tang være i spidsen for ærkerivalen Aldi.

Siden februar har Aldi Danmark stået uden administrerende direktør, men nu har den tyske discountkæde fundet afløseren for Volker Kasch, som stoppede pludseligt i april.

Og det er en mand med erfaring fra discountmarkedet, som Aldi nu sætter i spidsen for det danske forretningsben. Finn Tang var nemlig med fra starten, da Lidl i 2005 gik ind på det danske marked til stor forundring for mange. Hvad kunne Lidl, som Aldi ikke kunne?

28BUSAldi-191107.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Aldi melder sig ind i discountkrigen

Én væsentlig ting, som Lidl i modsætning til Aldi har formået, er at tjene penge i Danmark. Aldi har år efter år kæmpet med underskud, og discountkæden har flere gange haft brug for kapitaltilførsel fra det tyske moderselskab. Men efter 40 år i Danmark har Aldi ikke tænkt sig at give op. Tværtimod har kæden afsat et trecifret millionbeløb til en storstilet modernisering, og det bliver altså Finn Tang, der skal få den plan til at lykkes.

»Jeg kender detailbranchen godt, jeg kender kunderne, og jeg kender udfordringerne på det danske discountmarked. Så da muligheden her bød sig, var det med at slå til,« siger Finn Tang.

13BUSBABETTE-ALBRECHT-14283.jpg

Siden 2010 har Aldis danske ben tabt mere end en milliard kroner, og selv om underskuddet med 243 millioner kroner i 2016 er en forbedring på 54 millioner kroner sammenlignet med 2015, ligner det alligevel noget af en udfordring, Finn Tang nu står med. Aldi havde i 2016 en omsætning på 3,7 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 90 millioner kroner i forhold til 2015, svarende til 2,5 procent, og det er netop en højere omsætning, der ifølge direktøren skal forbedre indtjeningen.

»Det helt afgørende er, at der kommer flere kunder ind i butikkerne,« siger han.

Pix-Aldi

Aldi har med 188 butikker dobbelt så mange butikker i Danmark, som Lidl har, men Aldis butikker trænger til at blive opdateret, erkender Finn Tang.

»Det, der er vigtigt for Aldi, er at blive accepteret på det danske marked over for de danske forbrugere. Vi skal have gjort op med de fordomme, der er om Aldi, ved at modernisere butiksnettet, så forbrugerne kan se, at det er moderne og tidssvarende butikker, man kommer ud i. Der er masser af potentiale til at løfte omsætningen i den enkelte butik og qua det også få en bedre økonomi,« siger Finn Tang.

28BUS20170626-153259-3BM-13.jpg

Finn Tang blev fyret på brat vis i foråret 2016 uden forklaring til omgivelserne. Dengang blev der spekuleret i, om den pludselige fyring efter 15 års tro tjeneste handlede om en lidt for åbenmundet stil til et pressemøde afholdt af Finn Tang. Lidl er kendt for stort set ikke at afsløre nogle tal fra regnskabsbøgerne, men Finn Tang fortalte ved pressemødet, at Lidl Danmark kom ud af 2015 med et overskud på knap 100 millioner kroner.

Finn Tang har i dag som dengang ingen kommentarer til episoden og ser i stedet frem mod sit forestående arbejde i Aldi.

»Jeg ser frem til at få omsætningen banket i vejret med fokus på medarbejderne og skarp kommunikation af de værdier, der ligger i Aldi,« siger han.

Aldi butikker lukker

Det er ikke kun Aldi, der opruster på discountmarkedet. Dansk Supermarked har hentet Michael Løve hjem fra Storbritannien til at stå i spidsen for Netto og investerer massivt i modernisering og udvidelse af butiksnettet. Også hos Coop bliver der kæmpet og investeret for at få Fakta tilbage på skinner, og norske Rema 1000 meldte for nyligt ud, at man agter at blive størst blandt discountsupermarkederne i Danmark. Samtidig har Lidl med et klart koncept de seneste år været den klart førende af de to tyske kæder.

Inden Finn Tang kom til Lidl i 2001, var han økonomichef og direktør hos sodavandsproducenten Baldur. Finn Tang starter i sin nye stilling 1. september. Han vil i første omgang pendle mellem bopælen i Odense og Aldi Danmarks kontor ved København, dog med mulighed for at overnatte i en lejlighed i København, når arbejdsdagene bliver lange.

BM

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen