Berlingske Business
08:08Danskerne går Black Friday i møde med højt forbrugshumør

Aldi har tabt en milliard i Danmark på seks år

GERMANY-ALDI-DISCOUNTER
Foto:

Den tyske discountkæde Aldi har usædvanligt svært ved at tjene penge i Danmark. Kæden har kørt med underskud siden 2010, og sidste år blev det til et endnu rekordunderskud.

Det kan godt være, at de to tyske brødre Karl og Theo Albrecht skabte en af verdens største formuer på supermarkedsmastodonten Aldi. Men det skyldes ikke den danske forretning.

Aldi i Danmark kom ud af 2015 med et rekordstort underskud på 297 mio. kr., og dermed er discountkædens samlede tab i Danmark løbet op i 975 mio. kr. på blot seks år.

supermarkeder

Omsætningen er godt nok steget med 100 mio.kr. til 3,6 milliarder sidste år. Men driftsunderskuddet er vokset til 282 mio. kr. fra 251 mio. året før. Aldi taber altså stadig mere på at sælge til lavprisfokuserede danskere

»Selvom vi har lukket adskillige butikker, har der været en stigning i omsætningen. Resultatet er ikke blevet som forventet, hvilket skyldes stigende omkostninger og store investeringer,« skriver direktøren for Aldi i Danmark, Volker Kasch, i regnskabet. Han er den tredje topchef for det danske foretagende i på fire år.

LIDL

Ikke overraskende betegnes årets resultat som »ikke er tilfredsstillende«.

Aldi er lagt fra den eneste supermarkedskæde, der lider i Danmark.

Pix-Netto

Coops discountkæde, Fakta har også kørt med trecifrede millionunderskud. Fakta, der omsætter for godt 10 milliarder kr. om året, kom ud af 2013 og 2014 med underskud på henholdsvis 113 mio. og 82 mio. kr. Sidste år blev det til et trecifret millionunderskud, og i år vil omkostninger til moderniseringer og butikslukninger i alt løbe op i 300 mio. kr., og Coop har således bebudet, at kæden også vil få underskud i 2016.

Med på det røde hold er også Dagrofa, som bl.a. ejer supermarkedskæderne Meny og Kiwi. Sidste år fik Dagrofa til underskud på 198 mio. kr. efter en omsætning på knap 20 milliarder kr. mod minusser på 272 mio. kr. i 2014 og 221 mio. kr.i 2013.

Koncernchef i Dagrofa, Per Thau.

Mens gamle veletablerede discountkæder sætter penge til på at konkurrere om danskernes gunst, så går det anderledes godt for de nyere aktører på markedet.

I april oplyste den daværende adm. direktør for Lidl, Finn Tang, på en pressesceance i  anledning af, at den tyske detailgigant havde åbnet sin butik nummer 100 på dansk jord, at Lidl i 2015 tjente 100 mio. kr. i Danmark.

Wefood

Den norske ekspansive supermarkedskæde Rema 1000, som i løbet af de sidste fem år har øget sit salg i Danmark fra 7 milliarder kr. til 11,4 milliarder, slog sidste år indtjeningsrekord med et overskud efter skat på 254 mio. kr. På de sidste fem år har Rema 1000 tjent tæt på 900 mio. kr. - altså den stik modsatte udvikling af Aldi.

.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen