Berlingske Business

Aktiehandel til 10 kr. løftede Lauritz' værdi med 45 millioner

Sundstrøm
Lauritz-aktien er cyklet op og ned tirsdag. Her ses selskabets bestyrelsesformand og direktør. Foto:

Appetitten på Lauritz-aktien er så lille, at en aktiehandel til en flad tier tirsdag formiddag løftede auktionshusets markedsværdi med mere end 45 mio. kr. Lauritz' aktiekurs kører tirsdag op og ned som en løbsk yoyo.

Lauritz-aktien har tirsdag ikke haft et roligt øjeblik.

Som en vild teenager til en technofest har auktionshusets aktiekurs danset rundt i et rasende tempo. Lauritz-aktien begyndte dagen med et fald på omkring 4 pct., mindre end en halv time inde i tirsdagens handel steg aktien pludseligt med hele 13 pct., mens den ud på eftermiddagen lige akkurat holder sig i grønt.

Lauritz-aktien skød helt ud af det blå en voldsom fart tirsdag formiddag, da en aktiehandel til en værdi af blot 10 danske kroner formåede at øge selskabets markedsværdi med over 45 mio. kr. Det skete, da aktiekursen på baggrund af den mikroskopiske handel hoppede fra 11,45 til 12,95. Det er i øvrigt ikke muligt at se, hvilke parter der deltog i handlen, da både køber og sælger er anonyme.

lau

Per Nikolaj Bukh, der er ekspert i børsnoteringer ved Aalborg Universitet, peger på, at der ikke skal ret meget til at skubbe en aktie i vejret, som bliver handlet meget lidt.

»Når der er tale om en meget illikvid aktie, så betyder det jo, at nogle små handler til skæve beløb, kan gøre en stor forskel. Det kan jo eksempelvis ske, hvis folk taster forkert, når de handler, men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er tilfældet her,« siger Per Nikolaj Bukh.

Økonomiprofessoren mener, at der hænger en skygge over Lauritz.com, der har fået problemer med troværdigheden i en række forskellige sager. Senest har Berlingske påvist, at en mindre gruppe kunder har en ekstrem høj aktivitet på Lauritz.com, hvilket har fået Forbrugerrådet Tænk til at opfordre almindelige forbrugere til at være varsomme, når de benytter sig af auktionssiden.

business

Berlingskes afdækning af forbrugeradfærden hos en række af Lauritz' storkunder har også fået alarmklokkerne til at ringe på Christiansborg, da Socialdemokraterne både har bedt erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) og Forbrugerombudsmanden om at se på sagen.

»Både professionelle sælgere og kunstsamlere, men også almindelige mennesker, som ønsker en ordentlig behandling, bliver skeptiske, når sådanne sager dukker op. Det skader Lauritz' omdømme,« siger Per Nikolaj Bukh.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen