Berlingske Business

7-Eleven overvejer lukninger

7-Eleven overvejer lukninger - 1
Kunderne stikker af fra 7-Elevens 130 butikker. Foto:

7-Eleven-kæden er så hårdt presset af krisen, at lukning at butikker kan komme på tale. Kunderne svigter døgnkioskerne.

Omsætningen i 7-Elevens 130 danske forretninger er styrtdykket og har trukket et større underskud med sig, skriver Jyllands-Posten.

"Vi må erkende, at vi har været for optimistiske. Derfor overvejer vi at lukke en håndfuld butikker, hvor økonomien ikke er tilfredsstillende. Samtidig er det ikke sandsynligt, at vi vil åbne flere forretninger før i 2011," siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven.

Norsk underskud
På trods af en række effektiviseringer havde det norske Reitan Servicehandel, der står for driften af de danske 7-Eleven-butikker, sidste år et underskud på 46 millioner kroner. Og også i år ser det ud til at ende med et underskud - på mellem 10 og 20 millioner kroner.

Sælger ikke nok
Et dyk i 7-Elevens salg på fire procent gav en omsætning på 1,5 milliarder kroner. Men dykket kan mærkes:

"Kunderne er blevet mere prisbevidste, og det kan mærkes. Vi slider med den vildfarelse, at kunderne bliver flået, når de handler hos 7-Eleven. Vores prisundersøgelser viser, at det ikke er tilfældet. Men vi har fået flere billigere varer på hylderne, så vi kan holde på kunderne," siger Jesper Østergaard.

Den første danske 7-Eleven åbnede på Trianglen i København i 1993. Idag findes der 130 - primært i København, Århus, Aalborg og Odense.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen