Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

7-eleven frygter ikke lukkelovens død

7-eleven frygter ikke lukkelovens død - 1
Foto:

Den døgnåbne butikskæde 7-Eleven forventet stort set ingen negative effekter af, at det nu bliver tilladt for alle at holde åbent hele døgnet. Tværtimod.

Den nye og næsten fraværende lukkelov, kan meget vel ende med at give plusser på bundlinjen hos 7-eleven-kæden - også selv om konkurrencen om at sælge dagligvarer til danskerne i aftentimerne øges dramatisk. Sådan lyder meldingen fra kædens adminstrerende direktør, Jesper Østergaard, altimens kæden i øvrigt er hårdt presset af den økonomiske nedtur og døjer med faldende salg og en for optimistisk vurdering af, hvor mange 7-eleven butikker markedet kunne bære.

Ifølge kædens direktør vil udsigten til en langt mere liberal lukkelov - og dertil hørende øget konkurrence - i værste fald slet ikke kunne mærkes i kædens butikker. Men i bedste fald, vil butikkerne ligefrem opleve en omsætningsstigning. "I forvejen har vi kun to procent af vores omsætning på dagligvarer, men jeg tror, vi kommer til at få fordele af, at flere folk er på gaden døgnet rundt, fordi butikkerne får mere fleksible åbningstider. Samtidig kan man sagtens forestille sig, at vi kommer til at opleve øget omsætning på visse varegrupper, alene fordi folks indkøbsmønstre vil ændre sig," siger Jesper Østergaard.

Selv om kæden generelt har skåret i udbudet af dagligvarer, har 7-eleven alligevel forsøgt at holde priserne på mejeriprodukter nede på cirka hvad de koster i supermarkeder - alene for at lokke alle de kunder, der ikke gider stå i kø i supermarkedet bare for hente et par liter mælk. Den slags varegrupper kan man sagtens komme til at se mere til i 7-eleven, når den ændrede lukkelov træder i kraft.

Det er det norskejede Reitan Servicehandel, der driver 7-Eleven butikkerne i Danmark - og her havde man sidste år et underskud op 46 mio. kroner. Det skyldes blandt andet, at kæden har ekspanderet heftigt i 2008 - men også, at danskerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. Men Jesper Østergaard anser alligevel vækst som den mest sansynlige konsekvens af en ændret lukkelov.

"Jeg mener, at man igen og igen er nødt til at minde om, at det jo altså ikke er os i detailhandlen, der bestemmer over, hvad kunderne foretrækker. Og butiksdød betyder jo som regel blot, at kunderne har valgt at handle et andet sted end hos den lille købmand. Jeg mener i hvert fald ikke, at butiksdød er noget vi bør frygte - for vi er en helt anden type butik end købmændene er".

Kæden har over 130 butikker i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen