Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

650 kvadratmeter luksus skal få Illum til at stråle

Illum
Foto:

Stormagasinet Illum, der ligger på Strøget i København, står over for en større rokade, der i dag blev skudt i gang med lanceringen af en 650 kvadratmeter stor ure- og smykkeafdeling. Kosmetikbutikken Sephora forlader centeret.

Det historiske stormagasin Illum, der siden slutningen af 1800-tallet har solgt varer i hjertet af København, stor over for en større omrokering.

Det fortæller Jeanette Aaen, der er administrerende direktør i Il lum, til Berlingske Business. Det sker i kølvandet på fredagens introduktion af en næsten 650 kvadratmeter stor ur- og smykkeafdeling, der med direktørens egne ord tilhører »den helt eksklusive ende«.

»Vi har i løbet af det seneste år arbejdet på en meget stor og indgående plan for at skabe et lige så spændende univers, som vi nu introducerer danskerne for på smykke- og urfronten. Det gør vi på samme måde på hele vores parfume- og beauty-univers,« fortæller Jeanette Aaen, og afslører, at Illum er klar til at løfte mere af sløret for, hvad der skal ske i fremtiden, i næste uge.

Pix-Jeanette

Foruden ure- og smykkeafdelingen, som den schweiziske luksuskoncern Bucherer kommer til at stå for, sker der også ændringer i den øvrige butikssammensætning. Den franske kosmetikkæde Sephora, der for tre uger siden annoncerede, at de har lejet sig ind i 650 kvadratmeters lokaler i det gamle postkontor på Købmagergade, forlader nemlig Illum. Det bekræfter Jeanette Aaen:

»Nej, Sephora fortsætter ikke i Illum. De flytter ud til januar,« fortæller Illums administrerende direktør om kosmetikgiganten, der er en del af det franske konglomerat LVMH, der også omfatter brands som TAG Heuer, Louis Vuitton og Dom Pérignon.

05BUSIllum-facade-162934.jpg

Smykker så dyre, at kun køberen kan tåle at høre prisen

Dermed er fredagens lancering af den dyre ure- og smykkeafdeling blot det første skridt for Illum, der siden italienske La Rinascente købte stormagasinet i 2014 har bevæget sig ind i et stadig mere eksklusivt prissegment. Ifølge Jeanette Aaen, kommer Bucherer til at forhandle smykker »så dyre, at kun køberen kan tåle at høre prisen«, og hun nævner, at der i montrerne kommer til at være en større samling af ure til både 200.000, 300.000 og 400.000 kroner.

»Vi forventer absolut, at der er salg i det. Når vi ser på, hvad der ellers bliver solgt af eksklusive brands i Illum, tror vi også på, at vi kan sælge supereksklusive ure,« siger Jeanette Aaen og understreger, at det selvfølgelig kræver at man har de rette folk, hvis det skal lykkedes. Det er derfor, samarbejdet med Bucherer er så vigtigt. For de kommer med viden og kompetence på området, ligesom det er nødvendigt med en urmager samt erfaring med at handle denne type meget eksklusive varer.

»Når man skal købe de her eksklusive ure hjem, som hver koster en halv million, så er det væsentligt, at man ved, hvilke modeller og hvilke typer, der har en interesse hos kunden. Og vi har lavet et partnerskab med Bucherer, som vi føler os i helt trygge hænder hos,« siger Jeanette Aaen, der ikke vil fortælle i detaljer om aftalen mellem Illum og Bucherer. Sikkert er det dog, at det bliver Bucherer, der driver butikken, men at Illum også kan se fordelen af at have cirka 650 kvadratmeter allokeret til dyre ure og smykker.

»Vi er ikke et museum. Vi er her for at lave forretning. Så selvfølgelig drager vi gavn af, at få Bucherer med ombord. Vi giver jo ikke 650 kvadratmeter til en stor spiller, hvis vi ikke synes, det er en god idé kommercielt,« afslutter Jeanette Aaen, der blev ny topchef for Illum 1. november 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen